Inleiding
In de Perspectiefnota 2024-2027 zijn de autonome ontwikkelingen verwerkt. Daarnaast zijn er een aantal keuzes gemaakt die ook zijn verwerkt. Het begrotingssaldo in de perspectiefnota is voor alle jaren positief.
Meerjarenperspectief
Bedragen x € 1.000 | |||||
Meerjarenraming 2024-2027 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
1 | Saldo Perspectiefnota 2024-2027 | 892 | 2.797 | 428 | 613 |
2 | Effecten Meicirculaire: | ||||
Effect Meicirculaire | 6.958 | 7.128 | 6.394 | 5.276 | |
Reeds opgenomen effect 50% LPN Najaarsnota rijk | -884 | -884 | -884 | -884 | |
Reeds opgenomen effect indexatie | -6.240 | -6.240 | -6.240 | -6.240 | |
Aanvullend verschil Algemene uitkering 2025-2026 voor 75% opnemen | 2.500 | 2.500 | |||
3 | Saldo na Meicirculaire 2023: | 726 | 2.801 | 2.198 | 1.265 |
4 | Motie 14: Onderzoek (v)echtscheidingen | PM | PM | PM | PM |
5 | Structurele effect van amendement bij 1e Burap: herstel voorzieningen paddentrek | -5 | -5 | -5 | -5 |
6 | Transitie griffie | -382 | -382 | -382 | -382 |
7 | Actualisatie investeringen/indexatie/lokale heffingen | 331 | 28 | 29 | 28 |
8 | Ontwikkelingen jeugd | PM | PM | PM | PM |
9 | Actualisatie FLO | 4 | -124 | 76 | 171 |
10 | Organisatiewijziging DIV | -135 | -67 | 0 | 0 |
11 | Doorschuiven implementatiekosten nieuw financieel systeem | -87 | 0 | 0 | 0 |
12 | Aanpassing gemeentelijke bijdrage VRK | -61 | -61 | -61 | -61 |
13 | Actualisatie reisdocumenten | -132 | -132 | -132 | -132 |
14 | Herverdeling bijdrage JTF | -28 | -28 | -28 | 37 |
15 | Bijstelling reserve Stedelijke vernieuwing | 3 | 106 | 106 | 106 |
16 | Bijstelling reserve Verkiezingen (opgeheven) | -21 | -21 | -21 | -21 |
17 | Bijstelling reserve voertuigen | -15 | -37 | -31 | -37 |
18 | Renteresultaat | 181 | 346 | -516 | -960 |
19 | Aanpassing grondexploitaties | -187 | 3 | 3 | 3 |
20 | Schouwburg | -90 | |||
21 | Saldo begroting na diverse ontwikkelingen | 103 | 2.426 | 1.236 | 12 |
22 | Terugdraaien opnemen stelpost Algemene uitkering | -8.875 | -8.875 | ||
23 | Saldo Meerjarenbegroting 2024-2027 | 103 | 2.426 | -7.639 | -8.863 |
24 | Amendement 18 POH jeugd | -185 | -185 | ||
24 | Amendement 18 POH jeugd, dekking onttrekking algemene reserve | 185 | |||
25 | Amendement 19 aanpassen grens kindregelingen | -100 | |||
25 | Amendement 19 aanpassen grens kindregelingen, dekking onttrekking reserve Participatiewet | 100 | |||
26 | Saldo Meerjarenbegroting 2024-2027, inclusief amendementen | 103 | 2.241 | -7.639 | -8.863 |
Toelichting mutaties meerjarenperspectief
1. Saldo Perspectiefnota 2024-2027
In deze regel staat het begrotingssaldo zoals was opgenomen in de Perspectiefnota 2024-2027. Dit is het startsaldo voor het opstellen van de Begroting 2024.
2. Meicirculaire 2023
Via het collegebericht Ontwikkeling gemeentefonds - Meicirculaire 2023 is inzicht gegeven in het financiële effect van de Meicirculaire 2023. Via deze regel wordt de Meicirculaire verwerkt in de begroting.
3. Saldo na Meicirculaire 2023
Dit is het saldo na de verwerking van de Meicirculaire.
4. Motie 14: Onderzoek (v)echtscheidingen
De motie om een onderzoek in te stellen naar geschikte hulpprogramma's bij complexe scheidingen waarbij de belangen van het kind centraal staan, is zowel tijdig als noodzakelijk.
Momenteel wordt er een werkgroep ingericht om te onderzoeken welke ketenbrede aanpak voor de complexe echtscheidingen het meest passend is. Met een speciale focus op die programma's die zich richten op het belang van het kind. De pilot voor de gezinsadvocaat is een onderdeel van deze ketenbrede aanpak.
We zullen daarom samenwerken met alle relevante partijen, waaronder scholen, gezondheidszorgdiensten, maatschappelijke organisaties en de betrokken gezinnen zelf, om te waarborgen dat onze aanpak is geïntegreerd en gecoördineerd.
De resultaten van het onderzoek worden teruggekoppeld. Deze zullen ook een schatting bevatten van het te verwachten effect en de kosten die nodig zijn.
5. Structurele effect van amendement bij 1e Bestuursrapportage 2023: Herstel voorzieningen paddentrek
Doordat er bij de 1e Bestuursrapportage 2023 middelen beschikbaar zijn gesteld voor herstel- en onderhoudsvoorzieningen amfibieën, zoals paddentunnels, paddenpoelen en paddenschermen is er ook structureel budget nodig voor het onderhoud hiervan.
6. Transitie griffie
De huidige griffie is niet voldoende uitgerust om aan de landelijke en lokale ontwikkelingen en ambities te kunnen voldoen. Het is noodzakelijk om formatie/functies aan te passen.
7. Actualisatie investeringen/indexatie/lokale heffingen
Bij de begroting worden de kapitaallasten en indexatie volledig berekend en doorgevoerd. Bij de perspectiefnota is al een inschatting gemaakt.
8. Ontwikkelingen jeugd
Complexe casuïstiek Jeugdhulp
De ambitie tot het afschaffen van de gesloten jeugdzorg vraagt veel van de zorgaanbieders/consortia. Het Regionaal Expertteam ZKIJ constateert dat er, mede vanwege de afbouw van jeugdzorg+, geen passend aanbod is voor zwaar ontregelde kinderen. Om deze kinderen toch de nodige zorg te bieden moet aanbod op maat ontwikkeld worden, hetgeen hoge kosten met zich meebrengt. In de lumpsumbekostiging van de consortia (voor de uitvoering van de jeugdzorg) is in eerste instantie geen rekening gehouden met deze extreme kosten die kunnen oplopen tot wel € 100 duizend per kind/per maand, omdat zij bijvoorbeeld 24/7 zorg nodig hebben waarbij meerdere hulpverleners (jeugdhulp/medisch, et cetera) zijn betrokken. Op dit moment zijn er 2 kinderen in Velsen (5 in totaal in de regio IJ/ZK), voor wie deze vorm van hulp al is ingezet. Deze kosten kunnen op dit moment niet alleen door de zorgaanbieders (vanuit de lumpsumbijdrage) worden gedragen. Vanuit de jeugdwet heeft de gemeente Velsen een zorgplicht voor deze kinderen en dus een verplichting om een (financiële) bijdrage te leveren aan dit soort complexe problematiek. Omdat de gesprekken met de consortia lopen en ook mogelijk via SPUK regelingen een deel van de uitgaven gedekt kunnen worden is er nog geen exact bedrag te noemen.
Regionale verdeling lasten Jeugdhulp
In april 2023 is de Raad geïnformeerd door middel van het collegebericht “Ontwikkelingen in het Jeugddomein” over diverse ontwikkelingen die de komende jaren op de Jeugdzorg afkomen. Daarin is ook aandacht geschonken aan de verdeling van de lasten voor Jeugdhulp in regionaal verband. Deze verdeling dient vastgesteld te worden vanwege de nieuwe inkoop van Jeugdhulp per 1 januari 2023, waarbij een viertal consortia namens de 7 regiogemeentes via een taakbudget de Jeugdhulp regelen. Omdat het om een aanzienlijk bedrag gaat in de regio (circa € 75 miljoen taakbudget voor 2023) leiden kleine verschuivingen in % aandeel per gemeente tot grote budgettaire consequenties voor de gemeentes. Tot op heden is er tussen de 7 wethouders in de regio IJ/ZK afgesproken dat het aantal jeugdigen de meest logische verdeelsleutel is. De exacte financiële implicaties hiervan zijn nog niet doorgerekend. Deze opdracht ligt bij de regionale controller die hiervoor is aangetrokken. De 7 afzonderlijke colleges zullen hierna nog een besluit moeten nemen over deze verdeelsleutel. Voor Velsen kan dit behoorlijke meerjarige financiële gevolgen hebben, afhankelijk van hoe de definitieve verdeling eruit komt te zien. Zolang er nog geen definitieve verdeling is, kunnen er ook geen bedragen genoemd worden, daarom wordt deze post als PM opgenomen.
9. Actualisatie Functioneel Leeftijdsontslag (FLO)
Middels deze begrotingswijziging worden de meerjarige stortingen en onttrekking met betrekking tot de reserve FLO geactualiseerd conform de meest recente berekeningen zoals deze zijn verstrekt.
10. Organisatiewijziging DIV
Informatiebeheer is de laatste jaren sterk aan verandering onderhevig. Er is steeds meer focus op digitaal informatiebeheer en wet-en regelgeving, waardoor het karakter van de werkzaamheden verandert. Dit vraagt andere competenties van de medewerkers, en daardoor sluiten de bestaande functies niet meer aan op de huidige en toekomstige ontwikkelingen. De transitie gaat in per 1 juli 2023 en kan gedekt worden uit de bestaande begroting. Alleen voor frictie kosten is over een periode van 2 jaar extra budget nodig.
11. Doorschuiven implementatiekosten nieuw financieel systeem
De implementatie van het financiële pakket is in volle gang. Deze implementatie zal grotendeels in 2023 plaatsvinden. Echter de na zorg en afronding van de implementatie zal plaatsvinden in 2024. Dit betekend ook dat een deel van de implementatiekosten naar 2024 gaan.
12. Aanpassing gemeentelijke bijdrage VRK
In de perspectiefnota is voor de actualisatie van de gemeentelijke bijdrage gebruik gemaakt van de concept begrotingscijfers en een inschatting van de indexatie. Nu de definitieve Begrotingscijfers 2024-2027 zijn gedeeld door de VRK wordt de gemeentelijke bijdrage geactualiseerd.
13. Actualisatie reisdocumenten
In de Perspectiefnota 2022-2025 zijn vanuit de actualisatie van de reisdocumenten extra legesopbrengsten en extra kosten voor reisdocumenten begroot vanaf 2024.
Per abuis zijn de extra legesopbrengsten € 132 duizend te hoog opgenomen bij de financiële verwerking in de begroting.
14. Herverdeling bijdrage Just Transition Fund (JTF)
Deze bijdrage was vanaf 2022 voor 7 jaar begroot voor € 45 duizend per jaar. In het uitvoeringsconvenant is nu afgesproken om deze totaal gelijke bijdrage in 4 termijnen te betalen vanaf 2023.
15. Bijstelling reserve Stedelijke vernieuwing
Bij het opstellen van de begroting is opnieuw bekeken of de uitgaven en onttrekkingen uit de reserve stedelijke vernieuwing in evenwicht zijn. Er is een hogere onttrekking uit de reserve opgenomen.
16. Bijstelling reserve Verkiezingen (opgeheven)
Bij het vaststellen van de nota reserves en voorzieningen is de reserve verkiezingen opgeheven, terwijl er nog een onttrekking in de begroting was opgenomen. Deze onttrekking moet daarom in de begroting geëlimineerd worden.
17. Bijstelling reserve voertuigen
Bij het opstellen van de begroting is bekeken of de uitgaven en onttrekkingen uit de reserve voertuigen meerjarig juist in de begroting zijn opgenomen. Er is een lagere onttrekking uit de reserve opgenomen.
18. Renteresultaat
De totale rente is berekend op basis van de nu bekende percentages. In de paragraaf Financiering is een uitgebreide toelichting opgenomen op de totale financiering van Velsen.
19. Aanpassing grondexploitaties
De meerjarenbegroting van de grondexploitaties is naar aanleiding van de laatste prospectie gewijzigd.
20. Schouwburg
Gebleken is, dat het in 2022 structureel toegekende bedrag van € 90 duizend om de Stadsschouwburg financieel minder kwetsbaar te maken tot aan de verbouwing, onterecht nog niet in het budget van 2024 zit.
21. Saldo begroting na diverse ontwikkelingen
Dit is het begrotingssaldo na de verwerking van bovenstaande mutaties.
22. Terugdraaien opnemen stelpost Algemene uitkering
Het rijk geeft nog steeds geen duidelijkheid over de hoogte van de Algemene uitkering voor de jaren 2026 en 2027. Daarom heeft het college in de Perspectiefnota 2024-2027 voorgesteld om de terugval van de Algemene uitkering voor 75% als baten op te nemen.
De VNG is na het opstellen van de perspectiefnota met een advies gekomen. De VNG adviseert om in het begrotingsoverzicht het tekort voor de jaren 2026 en 2027 zichtbaar te maken. Met deze regel zorgen we ervoor dat we geen stelpost meer hebben opgenomen.
23 Saldo Meerjarenbegroting 2024-2027
Dit is het begrotingssaldo na bovenstaande ontwikkelingen. Doordat we de stelpost van de algemene uitkering hebben teruggedraaid is de begroting voor de jaren 2026 (€ 8 miljoen) en 2027 (€ 9 miljoen) negatief.
Financiële positie
(Bedragen x € 1 miljoen) | |||||
---|---|---|---|---|---|
Weerstandscapaciteit | Jaarstukken | Begroting | Begroting | ||
2022 | 2023 | 2024 | |||
Algemene reserve | 3,4 | 3,6 | 11,6 | ||
Algemene reserve grondbedrijf | 1,0 | 1,1 | 1,0 | ||
* Resultaatbestemming jaarstukken t.g.v./t.l.v. Algemene reserve | 19,1 | 0,0 | 0,0 | ||
* Budget overhevelingen | -6,9 | 0,0 | 0,0 | ||
* Onttrekking Begrotingsresultaat B2022 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
* Onttrekking 1e Bestuursrapportage | 0.0 | 0,0 | 0,0 | ||
Onbenutte belastingcapaciteit | 10,0 | 6,9 | 9,1 | ||
Post onvoorzien | 0.1 | 0,4 | 0,1 | ||
Stille reserve | 3,7 | 3,6 | 3,7 | ||
Beschikbare weerstandscapaciteit | 30,3 | 15,6 | 25,5 | ||
Ratio weerstandsvermogen | 2,84 | 1,42 | 1,83 |
Het weerstandsratio komt uit op 1,83. Dit is ruim voldoende.
Door het kwantificeren van de risico's privacy wetgeving en cybercriminaliteit en door het risico complexe casuïstiek jeugdhulp toe te voegen nemen de risico's toe. Daarentegen is door het positieve Jaarrekeningresultaat 2022 de Algemene reserve ook toegenomen. Hierdoor neemt de ratio van het weerstandsvermogen in de Begroting 2024 ten opzichte van de Begroting 2023 toe naar 1,83.
Tabel: Meerjarenperspectief exploitatie 2024
(Bedragen x € 1.000) | |||||||
Totaal programma's | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | |
Omschrijving | |||||||
1 | Ondernemend en duurzaam Velsen | -299 | -3.116 | -3.160 | -2.671 | -2.625 | -2.531 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | Vitaal en sociaal Velsen | -83.718 | -84.253 | -82.984 | -80.944 | -79.056 | -79.136 |
3 | Wonen en leven in Velsen | -22.073 | -23.698 | -24.426 | -25.741 | -26.130 | -26.254 |
4 | Burger en bestuur | -15.245 | -17.051 | -18.494 | -17.497 | -17.047 | -16.888 |
5 | Organisatie en financiën | 136.898 | 113.972 | 124.624 | 126.748 | 115.950 | 114.786 |
Begrote resultaat | 15.563 | -14.145 | -4.440 | -105 | -8.909 | -10.024 | |
0.10 Toevoeging aan reserves | -23.883 | -2.007 | -2.159 | -3.026 | -826 | -736 | |
0.10 Onttrekking aan reserves | 8.320 | 12.485 | 6.703 | 5.371 | 2.095 | 1.897 | |
Begrote resultaat | 0 | -3.667 | 103 | 2.241 | -7.639 | -8.863 |