Gemeenschappelijke regelingen
- Gemeenschappelijke regelingen
Recreatieschap Spaarnewoude
Recreatieschap Spaarnwoude
1
Ondernemend en duurzaam Velsen
Algemeen
Vestigingsplaats
Haarlem
Website
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Deelnemende partijen
Provincie Noord-Holland, gemeente Amsterdam, gemeente Haarlem, gemeente Haarlemmermeer en gemeente Velsen.
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder Diepstraten
Behartigd openbaar belang
Deze regeling heeft ten doel het binnen een vastgesteld gebied:
- Bevorderen van een evenwichtige ontwikkeling van de openluchtrecreatie.
- Het tot stand brengen en bewaren van een evenwichtig natuurlijk milieu.
- Het tot stand brengen en onderhouden van een landschap, dat is afgestemd op het onder 1 en 2 geformuleerde.
Visie op de verbonden partij
Meewerken aan het bereiken van bovengenoemde doelstelling.
Beleidsvoornemens 2024-2027
In 2020 is de integrale visie Spaarnwoude Park en het Uitvoeringsprogramma (UVP) vastgesteld. Het UVP wordt gefaseerd uitgevoerd; de eerste fase betreft 2020-2024 met als belangrijkste punten:
- Het wegwerken van achterstallig onderhoud.
- Focus op het versterken van natuur, landschap en cultuurhistorie.
- Focus op de ontwikkeling van aantrekkelijke ontvangst- en verblijfsgebieden ten behoeve van een goede spreiding van de recreatieve druk (voor het ontvangstgebied SnowWorld is een ambitieschets gemaakt die in 2021 verder wordt uitgewerkt).
- Uitgeven in onder erfpacht van sleets geraakte gebouwen.
- Fietsbereikbaarheid (in Spaarnwoude en vanuit de steden).
Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname?
Velsen heeft samen met de andere participerende gemeenten en de provincie op zich genomen om de doelstelling zoals hierboven genoemd binnen de Gemeenschappelijke Regeling te realiseren.
Welke frictiekosten/frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële en/of bestuurlijke)?
Eventuele uittreding is niet aan de orde omdat dit om zeer hoge frictiekosten zal gaan en om verlies van invloed op de realisatie van de doelstelling.
Hoe kan de informatievoorziening richting raad/college worden verbeterd?
De informatievoorziening is reeds verbeterd, doordat het secretariaat van het recreatieschap de agenda voor de Algemeen Bestuur-vergadering mailt naar bureau Griffier onder verwijzing naar de vergaderstukken die via een link naar de website van het recreatieschap zijn in te zien.
Financieel
(Wijziging) belang
5,43%
Financiële gegevens
2023
2024
2025
2026
2027
Eigen vermogen
13.512
13.781
14.084
14.411
14.604
Vreemd vermogen
2.093
1.120
3.211
3.163
2.991
Resultaat
-1.017
269
0
0
0
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
315
340
354
368
382
Toelichting financiële gegevens
Het financieel resultaat is weergegeven vóór bestemming.
Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging?
Niet van toepassing.
Risico
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
Er wordt momenteel onderzocht wat naar de effecten zijn van het samenvoegen van de verschillende gebieden en deelnemers tot één recreatiegebied met gezamenlijke reserves. Dit heeft waarschijnlijk in de toekomst gevolgen voor de hoogte van de deelnemersbijdragen.
- Gemeenschappelijke regelingen
Omgevingsdienst IJmond
Omgevingsdienst IJmond
1
Ondernemend en duurzaam Velsen
Algemeen
Vestigingsplaats
Beverwijk
Website
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Deelnemende partijen
Gemeenten Beverwijk, Heemskerk, Uitgeest, Velsen, Bloemendaal, Haarlem, Beemster, Purmerend, de Provincie Noord-Holland, Bloemendaal, Edam-Volendam, Heemstede, Landsmeer, Oostzaan, Waterland, Wormerland en Zandvoort.
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder Dinjens
Behartigd openbaar belang
De dienst heeft tot doel het zo effectief en efficiënt mogelijk adviseren over het milieubeleid en het, voorbereiden en (laten) uitvoeren van de integrale milieutaken van de deelnemers. Daarbij maken de dienst en de deelnemers toetsbare afspraken over de omvang en kwaliteit van de te leveren producten en diensten, alsmede de daarbij behorende kosten.
Visie op de verbonden partij
De Omgevingsdienst IJmond is een uitvoerende dienst. De gemeente is wettelijk verplicht uitvoeringstaken op het gebied van milieu en duurzaamheid uit te laten voeren. Specifiek gaat het om vergunningverlening, toezicht en handhaving op het gebied van bijvoorbeeld bodem, lucht en geluid. Daarnaast bereidt de Omgevingsdienst als milieuafdeling van de gemeente Velsen het gemeentelijk beleid op het gebied van Milieu voor. Samen met de ODIJmond draagt de gemeente zorg voor een integrale bescherming van milieu en leefomgeving. Het initiëren en stimuleren van een ontwikkeling die voorziet in de behoefte van de huidige generatie zonder daarmee toekomstige generaties te beperken in hun behoeftevoorziening.
Beleidsvoornemens 2024-2027
Het werkveld Milieu-, klimaat en duurzaamheid is in beweging
In de IJmond is sprake van een cumulatie van milieuproblematiek. De kwaliteit van de lucht en de bodem staan onder druk. En op diverse locaties is sprake van geluidoverlast. Zeer Zorgwekkende Stoffen worden een belangrijk thema. En de maatschappelijke druk op het dossier is groot. Daarom schalen we de bestaande beleidsaanpak op: we zetten in op een gezonde leefomgeving. Dit vraagt om een integrale benadering, prioriteren en afwegen. En om continu inzicht en meetbaar uitzicht. We geven via de Omgevingsvisie, meer inhoudelijke regie en samenwerken als één overheid invulling aan deze opgave. De ODIJmond adviseert de gemeente bij de beleidsvoorbereiding en voert het beleid grotendeels uit.Integrale benadering
Met de komst van de Omgevingswet wordt de Omgevingsvisie het gemeentelijke document waarin al het beleid ten aanzien van de fysieke leegomgeving, wordt vastgelegd. De gemeente krijgt daarbij meer ruimte om een eigen afweging te maken om ruimte te bieden aan ontwikkelingen en de leefomgeving te bescherming. We proberen daarbij zoveel mogelijk regionaal af te stemmen.
De Omgevingsvisie vervangt straks het beleidsgedeelte uit het Milieubeleidsplan. De juridische vertaling van het beleid in regels wordt opgenomen in het Omgevingsplan.
De Omgevingsvisie wordt in 2024 afgerond. Op basis van de Omgevingsvisie wordt een integraal uitvoeringsprogramma Gezonde Leefomgeving opgesteld. Dit programma vervangt het uitvoeringsgedeelte uit het Milieubeleidsplan.De hoofdthema’s en bouwstenen voor de Omgevingsvisie 2022-2025 zijn bekend
De gemeente is in 2019 gestart met het voorbereiden van de Omgevingsvisie. Dat heeft geleid tot een koersdocument, waarin de hoofdopgaven van de gemeente ten aanzien van de fysieke leefomgeving zijn benoemd. Tegelijkertijd is het lopende Milieubeleidsplan 2016-2020 geëvalueerd en is een aantal inhoudelijke bouwstenen voor de Omgevingsvisie opgesteld (onder andere de bouwstenen ondergrond en gezondheid en luchtkwaliteit). Tot de Omgevingsvisie en het uitvoeringsprogramma Gezonde Leefomgeving zijn vastgesteld blijft het Milieubeleidsplan van kracht.Nieuwe taken vragen om aanvullend beleid
Naar aanleiding van de Omgevingswet gaan er op het gebied van Bodembescherming taken van de provincie naar de gemeente. De ODIJ gaat deze taken voor de gemeente uitvoeren. De in 2023 door de raad vastgestelde nota Bodembeheer vormt daarvoor het kader. De nota sluit aan bij de spelregels van de Omgevingswet. De nota Bodembeheer wordt op 1 januari 2024 van kracht.Geurbeleid binnen Omgevingswet
De overdracht van het provinciaal geurbeleid naar de gemeente leidt mogelijk ook tot het opstellen van een bouwsteen voor de Omgevingsvisie. We onderzoeken daarbij de mogelijkheid om omgevingswaarden voor geur in het omgevingsplan op te nemen. De provincie blijft alleen bij activiteiten die de gemeentegrens overschrijden een rol houden.Actualisatie VTH-beleid milieu
In 2023 is het nieuwe beleidskader VTH-milieu vastgesteld. Dat beleidskader is richtinggevend voor de uitvoering van de vergunningverlenings- en toezicht- en handhavingstaken van de ODIJmond.Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname?
De gemeente is verplicht de uitvoering van de milieutaken uit te besteden aan de Omgevingsdienst. (Wet algemene bepalingen omgevingsrecht). Voor de overige taken is sprake van vrijwillige deelname aan de gemeenschappelijke regeling. Dat laatste betekent echter niet, dat aanpassen van het takenpakket van de ODIJmond (vrijwillige deelname) zonder gevolgen is. Dat vraagt te allen tijde om een zorgvuldig en gezamenlijk proces.
Welke frictiekosten/frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële en/of bestuurlijke)?
Uittreding kan slechts plaatsvinden nadat het algemeen bestuur in overleg met de deelnemer die wenst uit te treden de financiële en overige gevolgen van de uittreding heeft bepaald. Ten aanzien van de frictiekosten bij uittreding wordt verwezen naar de bepaling hierover in de Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst IJmond.
Hoe kan de informatievoorziening richting raad/college worden verbeterd?
Planning en control
De ODIJmond kent een eigen planning- en control cyclus die niet helemaal gelijk loopt met de begrotingscyclus van de gemeente. Via de uitvoering van de Wgr+ wordt in verbetering van de aansluiting voorzien. De vaststelling van het Uitvoeringsprogramma vindt nu plaats voorafgaand aan of in de eerste maanden van het jaar waarop het betrekking heeft.
Op dit moment informeert de Omgevingsdienst het college/gemeenteraad aan de hand van zowel de begrotingscyclus van de gemeente als van de Omgevingsdienst over de uitvoering van de milieutaken. Waarbij het voor de raad nog niet altijd duidelijk is welke rol zij heeft bij de besluitvorming over deze stukken. Dat moet beter. We blijven ook in 2024 actief inzetten op verbetering van de toegankelijkheid van de informatie. Door bij de advisering duidelijk te maken wat het doel is, hoe het in de cyclus past, en wat de rol van de raad is en wat de gevolgen zijn specifiek voor Velsen..Inhoudelijke kaders
De raad is verantwoordelijk voor het vaststellen van het beleid. Het college bereidt het beleid samen met de ambtelijke organisatie en dus ook met de ODIJmond voor. Bij belangrijke dossiers zoals luchtkwaliteit is de verantwoordelijk portefeuillehouder het eerste bestuurlijk aanspreekpunt. De portefeuillehouder neemt ook deel aan de regionale overleggen. Het college en de raad worden via de wethouder en betrokken ambtenaren over afgestemde collegevoorstellen, collegeberichten en raadsvoorstellen geïnformeerd. Voor belangrijke ontwikkelingen worden er aanvullend presentaties georganiseerd voor college, raad en commissieleden.Financieel
(Wijziging) belang
Dit is 35,14%.
Financiële gegevens
2023
2024
2025
2026
2027
Eigen vermogen
567
507
493
484
475
Vreemd vermogen
9.034
8.961
8.861
8.555
8.248
Resultaat
0
0
0
0
0
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
1.976
2.194
2.194
2.194
2.194
Toelichting financiële gegevens
Bedragen op basis van de Jaarrekening 2022 en de Begroting 2024.
Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging?
Voor de taakstelling vanaf 2022 zijn diverse oplossingen geïnventariseerd die in het kader van de begroting met het college en de raad worden besproken.
Risico
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
Op basis van de onderkende risico’s is het benodigde weerstandsvermogen gesteld op € 467.230. Eind 2021 is het weerstandsvermogen op het gewenste peil gebracht.
Tegelijkertijd is de wereld van de Omgevingsdienst in beweging. In opdracht van het rijk wordt op dit moment gewerkt aan de verbetering van het VTH-stelsel milieu. De Omgevingsdiensten spelen de sleutelrol in dat stelsel. Een speciale commissie (commissie van Aartsen) heeft 10 verbeterpunten opgesteld. Slechts een deel van de verbeterpunten heeft ook betrekking op de ODIJmond.
Eén van de voorstellen van de commissie is het gelijktrekken van de basisuurprijs van de Omgevingsdiensten. Dat is een risico voor de gemeente, omdat de ODIJmond op dit moment het laagste basisuurtarief in Nederland heeft. Het zou kunnen dat we in de toekomst meer moeten gaan betalen voor dezelfde diensten. - Gemeenschappelijke regelingen
ReinUnie
ReinUnie
1
Ondernemend en duurzaam Velsen
Algemeen
Vestigingsplaats
Heemskerk
Website
Geen
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Deelnemende partijen
Gemeenten Beverwijk, Heemskerk en Velsen
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder Dinjens en Steijn
Behartigd openbaar belang
De ReinUnie heeft tot doel de gemeenschappelijke belangen van de deelnemers te behartigen die verband houden met de (ver)koop en verhuur van opstallen voor de afvalinzameling met NV HVC. Daarnaast wordt gestreefd samenwerking op het gebied van afvalverwerking en reiniging.
Visie op de verbonden partij
Het beheren en naleven van deze huur-, financieringsovereenkomsten zijn de activiteiten van de gemeenschappelijke regeling.
Beleidsvoornemens 2024-2027
De activiteiten en beleidsvoornemens van de ReinUnie liggen in het verlengde van de doelstellingen voor afvalinzameling en verwerking van de deelnemers.
Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname?
Er is sprake van vrijwillige deelname.
Welke frictiekosten/frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële en/of bestuurlijke)?
In de regeling is opgenomen dat gemeenten dit in onderlinge overeenstemming regelen. Dat zal gaan om de financiële gevolgen.
Hoe kan de informatievoorziening richting raad/college worden verbeterd?
Door de gemeenteraad vooraf te informeren over de verschillende onderwerpen die spelen.
Financieel
(Wijziging) belang
47%
Financiële gegevens
2023
2024
2025
2026
2027
Eigen vermogen
2
2
2
2
Vreemd vermogen
2.497
2.254
1.994
1.715
Resultaat
0
0
0
0
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
9
9
9
9
Toelichting financiële gegevens
De cijfers zijn gebaseerd op de ReinUnie Begroting 2024.
De jaarlijkse lasten van ReinUnie worden gedekt door een bijdrage van de deelnemende gemeenten en wordt vanuit het budget voor huishoudelijke afval betaald.Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging?
Er is geen sprake van een opgelegde bezuiniging.
Risico
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
Per 1 Januari 2022 was de Algemene reserve € 917. Per 31 december is het geschatte eigen vermogen gelijk. ReinUnie heeft dus een bescheiden Algemene reserve. Eventuele tegenvallers die niet door de Algemene reserve kunnen worden opgevangen, worden door de deelnemers opgevangen middels een grotere bijdrage in het volgende boekjaar. Op grond van de gemeenschappelijke regeling ReinUnie is er geen voorschrift over de minimale of maximale Algemene reserve.
- Gemeenschappelijke regelingen
Centraal Nautisch Beheer
Centraal Nautisch Beheer
1
Ondernemend en duurzaam Velsen
Algemeen
Vestigingsplaats
Amsterdam
Website
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Deelnemende partijen
Gemeenten Amsterdam, Beverwijk, Velsen en Zaanstad en voorts private havenbeheerders Zeehaven IJmuiden en Tata Steel IJmuiden
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Het CNB is een Bedrijfsvoering organisatie. Deze kent een enkelvoudig bestuur. De gemeente benoemd een bestuurder (wethouder) in het Dagelijks bestuur en 3 (raadsleden) in het Algemeen bestuur.
Behartigd openbaar belang
Bevordering van een vlotte, veilige en milieuverantwoorde afwikkeling van het scheepvaartverkeer in Velsen en het Noordzeekanaalgebied.
Visie op de verbonden partij
Intensieve samenwerking komt ten goede aan de veiligheid op het Noordzeekanaal en verminderd de administratieve lasten van de ondernemers.
Beleidsvoornemens 2024-2027
Divisie Haven Meester werkt vanuit de Visie Havenmeester 2030. Om tijdig in te spelen op toekomstige ontwikkelingen, zijn in deze visie ambities vastgesteld voor een veilig, vlot, duurzaam en digitaal scheepvaartproces. De ambities zijn vertaald in 4 programma’s:
- Bereikbare Haven: Het op orde houden van de toegang tot het Noordzeekanaalgebied, de vaarweg en de havenbekkens. Speerpunten zijn de verziltingsopgave, het groot onderhoud van het Noordzeekanaal, de tunneldekking van de beide Velsertunnels en het verwijderen van de restanten van de Velserspoortunnel.
- Veilige Haven: DHM werkt met de Nautische veiligheidssystematiek, een data- en risicogestuurde werkwijze volgens een plan-do-check- act cyclus.
- Schone Scheepvaart: het faciliteren en stimuleren van duurzame- scheepsbrandstoffen, het stimuleren van technologieën, zoals walstroom, die bijdragen aan verduurzaming van de haven, het optimaliseren van scheepsbezoeken door toelatingsbeleid en het verbeteren van processen en de (digitale) infrastructuur.
Data-gedreven Havenmeester: DHM zet in op de doorontwikkeling van het Haven Management Informatie Systeem en de automatische beoordeling van scheepvaartmeldingen, zodat er steeds efficiënter en meer risico-gestuurd wordt gewerkt.
Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname?
De gemeente neemt vanaf 1994 op verzoek van rijk en Amsterdam en met het oog op het gezamenlijke doel deel in de Gemeenschappelijke Regeling.
Welke frictiekosten/frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële en/of bestuurlijke)?
Eventuele uittreding is uit bestuurlijk oogpunt bedenkelijk, omdat CNB een gemeenschappelijk regionaal doel dient.
Hoe kan de informatievoorziening richting raad/college worden verbeterd?
Dat kan eventueel door (naast begroting en jaarrekening) voorafgaande aan belangrijke of strategische besluitvorming, een informatieve sessie te organiseren.
Financieel
(Wijziging) belang
Geen financieel belang.
Financiële gegevens
2023
2024
2025
2026
2027
Eigen vermogen
NB
NB
NB
NB
NB
Vreemd vermogen
NB
NB
NB
NB
NB
Resultaat
NB
NB
NB
NB
NB
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
Toelichting financiële gegevens
De uitvoering van de taken van het CNB vallen organisatorisch binnen de organisatie van Haven Amsterdam in een aparte divisie havenmeester (DHM). De opzet van de gemeenschappelijke regeling is zo dat het exploitatie resultaat gedragen wordt door het Havenbedrijf Amsterdam. Wij beschikken niet over de begroting van CNB.
Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging?
Niet van toepassing.
Risico
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
Niet van toepassing.
- Gemeenschappelijke regelingen
IJmond Werkt!
IJmond Werkt!
2
Vitaal en sociaal Velsen
Algemeen
Vestigingsplaats
Beverwijk
Website
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Deelnemende partijen
Gemeente Beverwijk, gemeente Heemskerk en gemeente Velsen.
(NB: Uitgeest is uitgetreden per 1-1-2022)Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder Verwoort en Wethouder Steijn
Behartigd openbaar belang
IJmond Werkt! is de gezamenlijke uitvoeringsorganisatie van de 3 IJmondgemeenten die uitvoering geeft aan de re-integratietaken in het kader van de participatie voor mensen, met of zonder arbeidsbeperking. Daarnaast is IJmond Werkt! verantwoordelijk voor de re-integratie taken van de Wsw doelgroep en de mensen met een indicatie Nieuw Beschut Werk.
Visie op de verbonden partij
De economische zelfstandigheid en maatschappelijke participatie bevorderen en voorkomen van sociaal isolement van een ieder die niet in de eigen bestaansmiddelen kan voorzien door betrokkenen te stimuleren tot werk met ondersteuning van een geschikt aanbod van instrumenten en activiteiten voor zowel de werkgever als de kandidaat.
Beleidsvoornemens 2024-2027
Het beleid richt zich erop om zoveel mogelijk mensen met of zonder arbeidsbeperking aan het werk te helpen. De activiteiten van IJmond Werkt! sluiten aan op het beleid van de gemeente Velsen. In 2023 en 2024 werken wij aan een herontwerp van de re-integratie dienstverlening die aansluit bij de regionale en landelijke ontwikkelingen om te komen tot Regionale Werkcentra.
Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname?
Er is sprake van vrijwillige deelname.
Welke frictiekosten/frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële en/of bestuurlijke)?
De gemeente Uitgeest heeft een bijdrage van € 371 duizend betaald als vergoeding voor de schadelast van de uittreding per 1 januari 2022.
Hoe kan de informatievoorziening richting raad/college worden verbeterd?
De informatievoorziening krijgt vorm door de samenwerking op het gebied van beleid en financiën te intensiveren. De financiële vertaling van de uitgangspunten is jaarlijks terug te vinden in de (meerjaren)begroting inclusief werkplan en het jaarverslag.
Financieel
(Wijziging) belang
Het belang van de gemeente wordt bepaald op basis van het aantal inwoners voor de Re-integratie activiteiten, in 2022 komt dit uit op 45,8% (inwonersaantal per 01-01-2021).
De WSW activiteiten worden op basis van het WSW budget bepaald in de Septembercirculaire 2021.Financiële gegevens
2023
2024
2025
2026
2027
Eigen vermogen
1.241
1.241
1.241
1.241
1.241
Vreemd vermogen
2.441
2.441
2.441
2.441
2.441
Resultaat
-
-
-
-
-
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
7.693
7.785
7.963
7.924
7.995
Toelichting financiële gegevens
Bron: Jaarrekening 2022, herziene Begroting 2023 en Meerjarenraming 2024 tot en met 2026 van de gemeenschappelijke regeling IJmond Werkt! De bijdrage wordt conform de gemeenschappelijke regeling bepaald op een in voldoende mate bekostigend bedrag dat is gebaseerd op de begroting van IJmond Werkt en het aandeel per gemeente gebaseerd op het aantal inwoners.
Het eigen vermogen bestaat uit € 250 duizend Algemene reserve en overige reserves voor onder andere huisvesting Trompet, groenvoorziening Heemskerk en herstructurering WSW.Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging?
Er is geen sprake van een (opgelegde) bezuiniging.
Risico
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
- Mogelijke kortingen op het Wsw- en re-integratiedeel subsidie uit het participatiebudget.
- Eventuele bezuinigingen op de (groen)opdrachten die de deelnemende gemeenten aan IJmond Werkt! verstrekken.
- Vermindering LIV subsidie.
- Niet realiseren NBW plekken.
- Cao loonsverhoging ambtenaren.
- Zittend bestand minder snel omlaag dan verwacht.
- Gelijkrecht payroll.
- Meer vergoedingen uit participatiebudget.
- Oplopend ziekteverzuim bij sw.
- Uittreding Uitgeest.
- Gemeenschappelijke regelingen
Noord-Hollands Archief
Noord-Hollands Archief
3
Wonen en leven in Velsen
Algemeen
Vestigingsplaats
Haarlem
Website
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Deelnemende partijen
Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, gemeente Haarlem en gemeente Velsen.
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder Verwoort
Behartigd openbaar belang
Het behartigen van de belangen van de minister en de gemeenten bij alle aangelegenheden betreffende de archiefbescheiden en de collecties die berusten in de rijksarchiefbewaarplaats in de Provincie Noord-Holland en in de archiefbewaarplaatsen van de gemeenten. Het Noord-Hollands Archief is ingesteld om archieven te bewaren voor het Rijksarchief in Noord-Holland en de gemeenten in de regio Kennemerland en deze voor het publiek toegankelijk te maken en houden. Het Noord-Hollands Archief zet hierbij ook in op het digitaliseren van archieven en beeldcollecties. Veelgevraagd en kwetsbaar materiaal wordt voor een breed publiek beschikbaar gemaakt.
Visie op de verbonden partij
Het Noord-Hollands Archief voert de wettelijke taak van beheer van archieven uit voor de gemeente. Het archief wordt ontsloten zodat zoveel mogelijk mensen kunnen kennismaken met de collectie en archieven.
Beleidsvoornemens 2024-2027
Het programma van het Noord-Hollands Archief voor de periode 2021-2024 is beschreven in het meerjarenbeleidsplan “Klaar voor de Toekomst”. In dit beleidsplan worden de volgende 4 hoofdlijnen onderscheiden:
- Bronnen veiligstellen.
- Meer mogelijk maken met data.
- Publiek faciliteren en
- Organisatie blijven ontwikkelen. Hierbij worden in totaal 14 actielijnen onderscheiden met concrete acties en resultaten.
Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname?
Er is sprake van vrijwillige deelname.
Welke frictiekosten/frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële en/of bestuurlijke)?
Dit is niet onderzocht. De gemeente zal, indien zij niet tevreden is over de geleverde dienstverlening, een andere oplossing moeten zoeken voor het beheer van haar archieven.
Hoe kan de informatievoorziening richting raad/college worden verbeterd?
Niet van toepassing.
Financieel
(Wijziging) belang
Jaarlijkse financiële bijdrage in de kapitaallasten en het archiefbeheer.
Financiële gegevens
2023
2024
2025
2026
2027
Eigen vermogen
2.102
2.215
2.333
2.430
2.537
Vreemd vermogen
1.664
1.562
1.460
1.358
1.255.922
Resultaat
-
-
-
-
-
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
424
439
434
403
434
Toelichting financiële gegevens
Omdat de cijfers over 2022 nog niet definitief zijn vastgesteld, is gebruik gemaakt van de laatst vastgestelde begroting: 2023.
Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging?
Er is geen sprake van een opgelegde bezuiniging.
Risico
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
Niet van toepassing.
- Gemeenschappelijke regelingen
Gemeenschappelijke regeling Schoolverzuim en Voortijdig schoolverlaten regio West-Kennemerland
Gemeenschappelijke regeling Schoolverzuim en Voortijdig schoolverlaten regio West-Kennemerland
2
Vitaal en sociaal Velsen
Algemeen
Vestigingsplaats
Haarlem
Website
https://www.leerplein-mzk.nl
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Deelnemende partijen
Gemeenten Beverwijk, Bloemendaal, Haarlem, Heemskerk, Heemstede, Velsen en Zandvoort
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder J. Verwoort
Behartigd openbaar belang
Deze regeling behartigt het belang van een centrale registratie voor de uitvoering van de Leerplichtwet 1969 en de Wet regels inzake Regionale meld- en coördinatiefunctie voortijdig schoolverlaten. De gemeente Haarlem is aangewezen als centrumgemeente.
Visie op de verbonden partij
Ten behoeve van de wetsuitvoering is een uitvoeringsorganisatie ingesteld voor het verzorgen leerlingenadministratie en verzuimmeldingen via digitale verwerking. Scholen in regio melden op 1 gelijke wijze verzuim aan.
Beleidsvoornemens 2024-2027
In 2022 zal onverminderd uitvoering worden gegeven aan de centrale registratie. Voor de gehele regio ontstaat 1 actueel en volledig bestand van alle 4- tot 27-jarigen met informatie over schoolbinding, verzuim en startkwalificatie en dergelijke waarvan gemeenten voor de uitvoering van hun wettelijke leerplicht- en RMC-taken gebruik kunnen maken.
Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname?
Er is sprake van een vrijwillige deelname aan deze regeling. Wel is er een verplichting uitvoering te geven aan de Leerplichtwet 1969 en de Wet regels inzake Regionale Meld- en Coördinatiefunctie voortijdig schoolverlaten.
Gemeente is de GR aangegaan voor de onderdelen leerplichtadministratie (voorheen GR Carel) en de regionale RMC-functie. De uitvoering van de leerplicht doet Velsen lokaal.Welke frictiekosten/frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële en/of bestuurlijke)?
Uit de gemeenschappelijke regeling volgt dat het gemeenschappelijk orgaan de financiële en overige gevolgen van uittreding regelt. Daarbij geldt als uitgangspunt dat de uittredende gemeente de kosten draagt die het rechtstreekse gevolg zijn van de uittreding en dat de overige gemeenten geen financieel nadeel van de uittreding ondervinden.
Hoe kan de informatievoorziening richting raad/college worden verbeterd?
Het jaarverslag wordt aan de raad aangeboden.
Financieel
(Wijziging) belang
Gemeente Haarlemmerliede & Spaarnwoude is door een gemeentelijke fusie per 1 januari 2019 uitgetreden uit de Gemeenschappelijke regeling schoolverzuim en VSV. Deze uittreding gaat gepaard met frictiekosten. Hiervoor is met die gemeente een afkoopsom voor percelen 1, 2 en 3 over 5 jaar afgesproken; deze afkoopsom zal worden ingezet de komende 5 jaar om te voorkomen dat de resterende gemeenten geconfronteerd worden met een financieel nadeel als gevolg van de uittreding (conform artikel 32, lid 6 van de GR).
Financiële gegevens
2023
2024
2025
2026
2027
Eigen vermogen
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
Vreemd vermogen
433
390
339
280
214
Resultaat
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
41
43
45
46
48
Toelichting financiële gegevens
De bijdragen zijn gebaseerd op de herziene Begroting 2023 en de Meerjarenbegroting 2024 tot en met 2027.
Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging?
Niet van toepassing.
Risico
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
Niet van toepassing.
- Gemeenschappelijke regelingen
Veiligheidsregio Kennemerland
Veiligheidsregio Kennemerland
4
Burger en bestuur
Algemeen
Vestigingsplaats
Haarlem
Website
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Deelnemende partijen
Gemeenten Bloemendaal, Beverwijk, Haarlem, Haarlemmermeer, Heemskerk, Heemstede, Uitgeest, Velsen en Zandvoort.
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Burgemeester Dales en wethouder Steijn
Behartigd openbaar belang
Het college heeft de volgende taken aan het bestuur van de Veiligheidsregio overgedragen rond Brandweerzorg en Publieke Gezondheidszorg:
- Het inventariseren van risico's van branden, rampen en crises.
- Het adviseren van het bevoegd gezag over risico’s van branden, rampen en crises in de bij of krachtens de wet aangewezen gevallen alsmede in de gevallen die in het beleidsplan zijn bepaald.
- Het adviseren van het college van burgemeester en wethouders over de brandweertaak.
- Het voorbereiden op de bestrijding van branden en het organiseren van de rampenbestrijding en de crisisbeheersing.
- Het instellen en in stand houden van een brandweer.
- Het instellen en in stand houden van een GHOR.
- Het voorzien in de regionale meldkamerfunctie NH.
- Het aanschaffen en beheren van gemeenschappelijk materieel.
- Het inrichten en in stand houden van de informatievoorziening binnen de diensten van de veiligheidsregio en tussen deze diensten en de andere diensten en organisaties die betrokken zijn bij de onder d, e, f, en g genoemde taken.
- Publieke gezondheidszorg en jeugdgezondheidszorg.
- Met ingang van 2020 uitvoering geven aan de taken van Veilig Thuis en aan een 7-tal taken op het gebied van de Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg.
Visie op de verbonden partij
Het zorg dragen voor de bescherming van de burgers tegen onveilige situaties en het adequaat optreden op het moment dat zich een ramp voordoet.
Beleidsvoornemens 2024-2027
In 2024 verwacht de VRK haar reguliere raken op te kunnen pakken, zonder grote verstoringen. Wel zijn er op diverse gebieden ontwikkelingen gaande.
Allereerst wordt verwacht dat een nieuwe gemeenschappelijke regeling wordt vastgesteld door de negen colleges, waarbij de betrokkenheid van gemeenteraden en democratische legitimatie in balans moeten worden gebracht. Verder zal de wijziging van de Wet veiligheidsregio's een impact hebben. Deze aanpassingen zullen beter aansluiten op de realiteit van 2024, waarbij ruimte wordt geboden voor onbekende inhoud van toekomstige rampen en crises. De VRK zal daarnaast anticiperen op ontwikkelingen die ook de gemeenten raken, zoals duurzaamheid, energietransitie, veranderende bevolkingssamenstelling, wetgeving zoals de Wet open overheid, digitalisering en arbeidsmarktproblematiek.Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname?
Deelname is een wettelijke verplichting (Wet veiligheidsregio’s). Een overgang van de ene Veiligheidsregio naar de andere vraagt een Algemene Maatregel van Bestuur, daar de wettelijke bepaalde indeling dan aangepast moet worden.
Welke frictiekosten/frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële en/of bestuurlijke)?
Deelname is landelijk opgelegd. Veranderen van Veiligheidsregio kan enkel bij Algemene Maatregel van bestuur.
Hoe kan de informatievoorziening richting raad/college worden verbeterd?
De raad kan informele werkbezoeken brengen aan de Veiligheidsregio Kennemerland. De VRK organiseert deze werkbezoeken periodiek.
Financieel
(Wijziging) belang
Het belang van de gemeente Velsen is onveranderd.
Financiële gegevens
2023
2024
2025
2026
2027
Eigen vermogen
4.648
4.489
4.365
4.320
4.320
Vreemd vermogen
57.054
57.213
57.337
57.382
57.382
Resultaat
0
0
0
0
0
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
9.161
9.477
9.474
9.470
9.469
Toelichting financiële gegevens
De financiële gegevens zijn overgenomen uit de Begroting 2024-2027 en de Jaarrekening 2022 van de VRK.
Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging?
Er is geen sprake van een opgelegde bezuiniging.
Risico
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
De Veiligheidsregio heeft haar risico’s geïnventariseerd en gekwantificeerd voor een totaal bedrag van € 4,6 miljoen. Hierop zijn diverse beheersmaatregelen ontwikkeld. De VRK hanteert een weerstandsratio van 0,7 uitgaande van de situatie dat de deelnemende gemeenten een deel van het risicodragerschap voor hun rekening nemen.
De aangehouden weerstandscapaciteit bedraagt op basis van deze ratio € 3,1 miljoen (reserve en post onvoorzien) en men gaat er vanuit dat te verwachten risico’s hiermee goed zijn op te vangen. - Gemeenschappelijke regelingen
Belastingsamenwerking Gouwe Rijland
Belastingsamenwerking Gouwe Rijnland
1
Ondernemend en duurzaam Velsen
Algemeen
Vestigingsplaats
Leiden
Website
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Deelnemende partijen
De gemeenten Bodegraven-Reeuwijk, Gouda, Katwijk, Leiden, Leiderdorp, Oegstgeest, Velsen, Voorschoten, Waddinxveen, Wassenaar, Zoeterwoude en het Hoogheemraadschap van Rijnland
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder Verwoort
Behartigd openbaar belang
De Belastingsamenwerking Gouwe-Rijnland (BSGR) is een samenwerkingsverband op het gebied van belastingen. De BSGR voert namens de deelnemers de heffing en invordering van lokale belastingen uit. Ook stelt de BSGR de hoogte van de WOZ-waarde voor alle onroerende zaken in deze gemeenten vast. Voordeel van de samenwerking is dat inwoners en bedrijven van de deelnemende gemeenten zoveel mogelijk 1 gezamenlijke aanslag voor de gemeentelijke en waterschapsbelasting ontvangen.
(NB: Inwoners en bedrijven van Velsen-Noord ontvangen de gemeentelijke belastingaanslag van de BSGR en ontvangen de aanslag waterschapsbelasting van Noord-Hollands Noorderkwartier).Visie op de verbonden partij
De samenwerking vergroot de continuïteit, kwaliteit en betrouwbaarheid van de belastingwerkzaamheden en verbetert de dienstverlening aan inwoners en bedrijven. Ook leidt dit tot lagere kosten voor de deelnemende gemeenten.
Beleidsvoornemens 2024-2027
De gemeente houdt de regie over de beleidsvoornemens.
De BSGR is namens Velsen verantwoordelijk voor de uitvoering van:- Vaststelling van de WOZ-waardes (jaarlijkse herwaardering).
- De heffing en invordering van de gemeentelijke belastingen overeenkomstig de gemeentelijke belastingverordeningen (de geïnde opbrengsten worden aan de gemeente afgedragen).
- De behandeling van bezwaar- en beroepschriften.
- De behandeling van kwijtscheldingsverzoeken.
Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname?
De gemeenteraad heeft in 2020 besloten vanaf 1 januari 2021 alle gemeentelijke belastingwerkzaamheden onder te brengen bij de BSGR. De deelname is vrijwillig.
Welke frictiekosten/frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële en/of bestuurlijke)?
Gedurende de eerste 5 jaren na de datum van toetreding (1-1-2021) is het niet mogelijk om uit te treden. Bij uittreden geldt een minimale opzegtermijn van 1 jaar en zal door een onafhankelijke registeraccountant een liquidatieplan opgesteld worden. Dit plan wordt met ten minste 3/4 meerderheid van stemmen vastgesteld door het Algemeen bestuur en de daarin voor de uittredende deelnemer omschreven financiële verplichtingen zijn bindend en moeten binnen 6 maanden na uittreden worden voldaan. De kosten van het opstellen van het liquidatieplan komen voor rekening van de deelnemer die het voornemen heeft om uit te treden.
Hoe kan de informatievoorziening richting raad/college worden verbeterd?
Op dit moment vindt er 4 keer per jaar overleg plaats met de gemeentelijke regie-functionarissen. Daarnaast is er 4 keer per jaar een vergadering van het algemeen bestuur, waarbij de wethouder het bestuur vertegenwoordigt. Jaarlijks wordt de raad in de gelegenheid gesteld om haar zienswijze op begroting (en jaarrekening) van de BSGR te geven.
Financieel
(Wijziging) belang
Bijdrage 2024 op grond van de Begroting 2024-2027 is € 1.406.575 en dat is 8,90% van de totale (begrote) deelnemersbijdragen.
Financiële gegevens
2023
2024
2025
2026
2027
Eigen vermogen
782
782
782
782
782
Vreemd vermogen
5.675
5.513
6.065
5.798
5.634
Resultaat
0
0
0
0
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
1.220
1.407
1.405
1.416
1.407
Toelichting financiële gegevens
De financiële gegevens zijn overgenomen uit de Begroting 2024-2027.
Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging?
Er zijn geen taakstellingen opgenomen.
Risico
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
Binnen de BSGR is een gestructureerd risicomanagement model ontwikkeld tot uiting komend in een ISAE controleraamwerk. Met behulp van dit model is een totaal gewogen risicobedrag berekend van € 1,2 miljoen. Dit berekende risico is voor de helft het gevolg van een forse toename van de te verwachten aantallen no cure no pay bezwaren met de bijbehorende proceskostenvergoedingen in de komende jaren. De andere helft is het vervangen van de belastingapplicatie.
Het risico wordt niet volledig gedekt door het weerstandsvermogen van € 505 duizend, waardoor een risico resteert van € 695 duizend dat door deelnemers moet worden gedragen.
Voor de gemeente Velsen komt dit neer op risicobedrag van € 61 duizend.
Coöperaties en vennootschappen
- Coöperaties en vennootschappen
Kennemerstrand N.V.
Kennemerstrand N.V.
1
Ondernemend en duurzaam Velsen
Algemeen
Vestigingsplaats
IJmuiden
Website
Rechtsvorm
Naamloze Vennootschap
Deelnemende partijen
Gemeente Velsen, Seaport IJmuiden Onroerend Goed B.V., Recreatiepark Kabbelaarsbank B.V.
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder Diepstraten en wethouder Verwoort
Behartigd openbaar belang
Het verkrijgen, houden, onderhouden, ontwikkelen terrein en exploiteren van (beperkte) rechten op een door de Staat der Nederlanden in erfpacht uit te geven terrein (aangeduid als duin-midden-gebied en centrumgebied), gelegen ten zuiden van de zuidpier te IJmuiden, alsmede het ontwikkelen van infrastructurele werken buiten dat.
Het deelnemen in, het samenwerken met, het voeren van directie over en het verlenen van adviezen en andere diensten aan rechtspersonen met een gelijk of soortgelijk doel.
Het verrichten van al wat met het vorenstaande verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn.Visie op de verbonden partij
Het ontwikkelen, onderhouden en exploiteren van het in erfpacht uitgegeven terrein duin-midden-gebied en centrumgebied, alsmede het ontwikkelen van infrastructurele werken buiten het terrein.
Beleidsvoornemens 2024-2027
Het ontwikkelen van IJmuiden aan Zee tot een levendig en aantrekkelijk verblijfsgebied rond de jachthaven, in samenwerking met Seaport Onroerend Goed BV, en de gemeente Velsen.
Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname?
Er is sprake van vrijwillige deelname.
Welke frictiekosten/frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële en/of bestuurlijke)?
Niet van toepassing.
Hoe kan de informatievoorziening richting raad/college worden verbeterd?
Niet van toepassing.
Financieel
(Wijziging) belang
Het belang van de gemeente Velsen is 102 aandelen A (€ 31.797) - 51%
Financiële gegevens
2023
2024
2025
2026
2027
Eigen vermogen
NB
NB
NB
NB
NB
Vreemd vermogen
NB
NB
NB
NB
NB
Resultaat
NB
NB
NB
NB
NB
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
Toelichting financiële gegevens
Kennemerstrand N.V. heeft een 100% deelneming in Kennemermeer B.V.
Er wordt geen begroting gedeeld door de vennootschap, vandaar Niet Beschikbaar, zij zijn dit ook niet verplicht.Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging?
Risico
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
De (gemeentelijk) directeur heeft het signaal afgegeven dat de middelen van Kennemerstrand N.V./Kennemermeer B.V. onvoldoende zijn om aan alle verplichtingen in het kader van de ontwikkeling van Kustplaats IJmuiden aan zee te kunnen voldoen.
Er wordt onderzocht in hoeverre de aandeelhouders hier een oplossing voor kunnen/moeten bieden. - Coöperaties en vennootschappen
Zeehaven IJmuiden N.V.
Zeehaven IJmuiden N.V.
1
Ondernemend en duurzaam Velsen
Algemeen
Vestigingsplaats
IJmuiden
Website
Rechtsvorm
Naamloze Vennootschap
Deelnemende partijen
Bedrijven gevestigd in het havengebied, gemeente Velsen, Provincie Noord-Holland, gemeente Katwijk
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
De gemeente benoemt een van de 5 commissarissen.
Behartigd openbaar belang
Het beheren, ontwikkelen en exploiteren van het havengebied en de havenfaciliteiten en de weginfrastructuur ten dienste van de gevestigde ondernemingen, alsmede de visafslag ten dienste van de reders/aanvoerders en de groothandelaren.
Visie op de verbonden partij
Invloed aanwenden om in het havengebied de gewenste economische ontwikkeling tot stand te brengen en daartoe in het regionale en nationale zeehavennetwerk medewerking en steun verwerven en afstemming met omliggende woongebieden en het IJmuiderstrand. De directie van Zeehaven IJmuiden N.V. en de wethouders Economische zaken en Ruimtelijke ordening voeren hiertoe regelmatig overleg.
Beleidsvoornemens 2024-2027
In 2024 zet Zeehaven IJmuiden zich verder in op het versterken van de kernsectoren, voedsel (vis), energie (wind-offshore) en leisure (ferry en cruisevaart). De ondersteuning van onderhoud van de windparken voor de kust van IJmuiden zal in 2024 ook voor extra scheepvaartbewegingen van offshore supply schepen leiden en leiden tot verhuur van terreinen en nieuwe uitgiften van gronden in de IJmondhaven.
Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname?
De raad besloot in 1989 bij de oprichting van de NV tot de participatie casu quo tot de aankoop van aandelen.
Welke frictiekosten/frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële en/of bestuurlijke)?
Het ontstaan van frictiekosten bij eventuele uittreding is afhankelijk van de wijze waarop de gemeente in staat is haar aandeel in de NV over te dragen.
Hoe kan de informatievoorziening richting raad/college worden verbeterd?
Via het houden van aparte informatiesessies en bijvoorbeeld een bedrijfsbezoek aan het havengebied kan de informatievoorziening aan het college en de raad worden verbeterd.
Financieel
(Wijziging) belang
€ 816.804 aan aandelen, 16,9% van het aandelenkapitaal.
Financiële gegevens
2023
2024
2025
2026
2027
Eigen vermogen
NB
NB
NB
NB
NB
Vreemd vermogen
NB
NB
NB
NB
NB
Resultaat
NB
NB
NB
NB
NB
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
Toelichting financiële gegevens
Borg € 8.475 duizend als gevolg van aflossing (jaarrekening stond nog op € 9 miljoen).
Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging?
Niet van toepassing.
Risico
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
Gemeente is aandeelhouder voor 16,9% van het aandelenkapitaal. Daarnaast is er een borgstelling van de gemeente aan Zeehaven IJmuiden voor de IJmondhaven van € 8.475 duizend.
- Coöperaties en vennootschappen
Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Bank voor Nederlandse Gemeenten N.V. (BNG)
5
Organisatie en financiën
Algemeen
Vestigingsplaats
Den Haag
Website
Rechtsvorm
Naamloze Vennootschap
Deelnemende partijen
De Staat is houder van 50% van de aandelen. De andere 50% is in handen van de gemeenten, 11 provincies en een Hoogheemraadschap. De Gemeente Velsen bezit 280.410 aandelen.
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Vertegenwoordiger Algemene vergadering van aandeelhouders: J. Verwoort
Behartigd openbaar belang
BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Toelichting: het eigenaarschap van gemeenten, provincies en de Staat, alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de bank, bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut zeer beperkt is. BNG Bank bundelt de uiteenlopende vraag van klanten tot een beroep op de financiële markten dat aansluit op de behoefte van beleggers wat betreft volume, liquiditeit en looptijd. Door de combinatie van beide elementen heeft de bank een uitstekende toegang tot financieringsmiddelen tegen zeer scherpe prijzen, die weer worden doorgegeven aan decentrale overheden en aan instellingen voor het maatschappelijk belang. Dat leidt voor de burger uiteindelijk tot lagere kosten voor tal van voorzieningen.
De aandeelhouders hebben zeggenschap in BNG Bank via het stemrecht op de aandelen die zij bezitten (een stem per aandeel van € 2,50).
Visie op de verbonden partij
De lasten van burgers zo laag mogelijk houden door het aantrekken van leningen ofwel het aantrekken van financieringsmiddelen tegen een zo laag mogelijk rentepercentage. De BNG heeft Duurzaamheid hoog op de agenda.
Beleidsvoornemens 2024-2027
Gelet op de wijze waarop de BNG het openbaar belang behartigt, wil de gemeente het aandelenbezit in de BNG behouden.
Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname?
Er is sprake van vrijwillige deelname.
Welke frictiekosten/frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële en/of bestuurlijke)?
Er is geen sprake van frictiekosten. Verkoop van aandelen heeft invloed op de begroting van de Gemeente Velsen. De jaarlijkse inkomsten van de Gemeente Velsen nemen dan af. Dit houdt in dat er andere inkomsten gegenereerd moeten worden.
Hoe kan de informatievoorziening richting raad/college worden verbeterd?
Binnen de planning- en controlcyclus kan de jaarrekening van de BNG achteraf aan de raad ter kennisname worden gestuurd.
Financieel
(Wijziging) belang
Op de gemeentelijke balans zijn aandelen in de BNG opgenomen voor een bedrag van € 636.222,55. Dat is tevens het risicobedrag.
Financiële gegevens
2023
2024
2025
2026
2027
Eigen vermogen
NB
Vreemd vermogen
NB
Resultaat
NB
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
NB
Toelichting financiële gegevens
De BNG als bank heeft te maken met risico’s op het gebied van een Bankbelasting, de uitvoering van Basel III (verhoging van het kapitaal), de vervanging van Euribor en Eonia en het Schatkistbankieren (verplichte storting van overtollige gelden bij het rijk).
Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging?
Er is geen sprake van een (voorgenomen) bezuiniging.
Risico
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
Niet van toepassing.
- Coöperaties en vennootschappen
NV HVC
NV HVC
1
Ondernemend en duurzaam Velsen
Algemeen
Vestigingsplaats
Alkmaar
Website
Rechtsvorm
Naamloze Vennootschap
Deelnemende partijen
44 gemeenten en 6 waterschappen
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder Dinjens
Behartigd openbaar belang
De gemeente Velsen is aandeelhouder. HVC verwerkt en verhandelt het huishoudelijk afval van haar aandeelhouders en is duurzame energieleverancier.
Visie op de verbonden partij
De deelname in HVC heeft als doel het tegen de acceptabele kosten verwerken van restafval en GFT afval.
Beleidsvoornemens 2024-2027
Velsen is aandeelhouder in HVC met als primaire doel het verwerken van huishoudelijk restafval en GFT afval.
Als aandeelhouder is Velsen verplicht restafval en GFT bij HVC aan te verwerken en staat garant voor de financiële verplichtingen van HVC.
De doelstelling is de hoeveelheid te verwerken restafval door preventie en afvalscheiding zo laag mogelijk te houden.
Goed scheiden van huishoudelijk afval leidt tot meer te verwerken GFT afval.HVC adviseert haar aandeelhouders over duurzame ontwikkelingen van energie.
HVC Velsen heeft naast het aandeelhouderschap een dienstverleningsovereenkomst (DVO) met HVC voor de inzameling van huishoudelijk afval en reiniging openbare ruimte.
Op basis van de DVO verzorgt HVC ook de verwerking van ingezamelde afvalstromen.Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname?
Er is sprake van vrijwillige deelname.
Welke frictiekosten/frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële en/of bestuurlijke)?
Uittreden uit HVC is complex. Het meest complex is het overdragen van de verplichting huisvuil aan te leveren. Die verplichting kan alleen aan aandeelhouders overgedragen worden. Vergelijkbaar geldt overdracht van de lopende garantstelling voor leningen van HVC.
Hoe kan de informatievoorziening richting raad/college worden verbeterd?
Huidige informatieniveau is op orde.
Financieel
(Wijziging) belang
Velsen heeft 132 aandelen van de totaal 2.914 die er zijn uitgegeven.
Bij de uittreding (in 2018) van Zaanstad uit de GR AIJZ is overeengekomen dat Zaanstad 1 aandeel HVC onder voorwaarden in bezit kreeg.
De voorwaarde is dat als de aandelen HVC door Zaanstad ooit vervreemd worden aan derden de opbrengsten van dit ene aandeel worden verdeeld onder de deelnemers in AIJZ van destijds.
Zaanstad 50%, Velsen 25%, Heemskerk 12,5% en Beverwijk 12,5%. Deze situatie zou zich bijvoorbeeld in voor kunnen doen als HVC in de toekomst wordt verkocht aan een private marktpartij.Financiële gegevens
2023
2024
2025
2026
2027
Eigen vermogen
NB
NB
NB
NB
NB
Vreemd vermogen
NB
NB
NB
NB
NB
Resultaat
NB
NB
NB
NB
NB
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
Geen
Geen
Geen
Geen
Geen
Toelichting financiële gegevens
Op basis van het aandeelhouderschap staat Velsen garant voor leningen van HVC. Daarvoor ontvangt Velsen een garantstellingprovisie van 1%.
In 2022 ontving Velsen daarvoor € 232.366 (op basis van stand 2022).
Gegevens vanuit de jaarrekening, wij beschikken niet over een begroting.Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging?
Risico
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
De garantstelling voor HVC is opgenomen in de risicoparagraaf van Velsen.
- Coöperaties en vennootschappen
Regionale ontwikkelingsmaatschappij (ROM)
Regionale Ontwikkelingsmaatschappij (ROM)
1
Ondernemend en duurzaam Velsen
Algemeen
Vestigingsplaats
Haarlem
Website
Rechtsvorm
Naamloze Vennootschap
Deelnemende partijen
Provincie Noord-Holland, ontwikkelbedrijf Noord-Holland Noord: Amsterdam, Amstelveen, Alkmaar, Beverwijk, Den Helder, Dijk en Waard, Edam-Volendam, Haarlem, Heemskerk, Hoorn, Hollands-Kroon, Landsmeer, Ouder-Amstel, Purmerend, Schagen, Uithoorn, Velsen, Zandvoort.
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder Verwoort vertegenwoordigt de gemeente bij de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering. Velsen is bestuurlijk vertegenwoordigd in de MRA/platform Economie door wethouder Verwoort via de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering. Hier wordt de beleidsontwikkelingen rondom de ROM besproken.
Behartigd openbaar belang
Stimuleren MKB, innovatie, energietransitie, circulaire economie en duurzaamheid.
Visie op de verbonden partij
Met een regionaal investeringsfonds wordt er een gat gedicht tussen subsidies en private investeringen. Omdat veel innovatieve en duurzame investeringen moeilijker voor financiering in aanmerking komen, wordt hiermee een gat gedicht. In Velsen moet er op het vlak van duurzaamheid een flinke slag worden geslagen nog. Hiermee bieden we een faciliteit voor de bedrijven om die omslag sneller te maken. Een belangrijke randvoorwaarde voor verdere innovaties en transities.
Beleidsvoornemens 2024-2027
Doel is het stimuleren van de economische ontwikkeling in de regio Noord-Holland en hiermee het versterken van de positie en de internationale concurrentiekracht van de regio Noord-Holland en Nederland.
Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname?
Vrijwillige deelname.
Welke frictiekosten/frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële en/of bestuurlijke)?
Hoe kan de informatievoorziening richting raad/college worden verbeterd?
Financieel
(Wijziging) belang
Op de gemeentelijke balans van 2021 zijn aandelen in de ROM Inwest opgenomen voor een bedrag van € 1.800. In 2022 is een aanvullende storting gedaan van € 180 duizend.
Financiële gegevens
2023
2024
2025
2026
2027
Eigen vermogen
NB
NB
NB
NB
NB
Vreemd vermogen
NB
NB
NB
NB
NB
Resultaat
NB
NB
NB
NB
NB
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
NB
NB
NB
NB
NB
Toelichting financiële gegevens
De ROM is opgericht in 2021, er is sprake van een verlengd boekjaar, van 7 oktober 2021 tot en met 31 december 2022. In het 1e jaar van oprichting is een accountantsverklaring niet verplicht. Terugblikkend beschouwen we 2021/2022 als een opbouwjaar waarin met een klein team de basis is gelegd voor een gezonde bedrijfsvoering.
Wij beschikken niet over een begroting van de ROM.Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging?
Niet van toepassing.
Risico
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
- Coöperaties en vennootschappen
Sport, Recreatie en Onderwijsvoorziening B.V. (SRO Velsen)
Sport, Recreatie en Onderwijsvoorziening B.V. (SRO Velsen)
Algemeen
Vestigingsplaats
Amersfoort
Website
www.sro.nl/www.sportloketvelsen.nl
Rechtsvorm
Naamloze Vennootschap
Deelnemende partijen
N.V. SRO en gemeente Velsen
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder Diepstraten
Behartigd openbaar belang
N.V. SRO is een organisatie die in meerdere gemeenten in Nederland uitvoering geeft aan het gemeentelijke sport(accommodatie)beleid. SRO Velsen B.V. verzorgt het beheer, onderhoud en exploitatie van gemeentelijke binnensportaccommodaties (onder andere gymzalen en sporthallen) en buitensportaccommodaties en het gemeentelijk zwembad voor de gemeente Velsen. Tevens geven zij invulling aan diverse sportstimuleringsactiviteiten en -projecten.
Visie op de verbonden partij
N.V. SRO is een ervaren en professionele partner op gebied van beheer, onderhoud en exploitatie van sportvoorzieningen en het organiseren van sportstimuleringsactiviteiten.
Beleidsvoornemens 2024-2027
N.V. SRO is een organisatie die in meerdere gemeenten in Nederland uitvoering geeft aan het gemeentelijke sport(accommodatie)beleid. SRO Velsen B.V. verzorgt het beheer, onderhoud en exploitatie van gemeentelijke binnensportaccommodaties (onder andere gymzalen en sporthallen) en buitensportaccommodaties en het gemeentelijk zwembad voor de gemeente Velsen. Tevens geven zij invulling aan diverse sportstimuleringsactiviteiten en -projecten.
Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname?
De gemeente Velsen heeft samen N.V. SRO te Amersfoort deze joint venture opgericht om de doelstelling zoals hierboven genoemd te realiseren.
Welke frictiekosten/frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële en/of bestuurlijke)?
Niet van toepassing.
Hoe kan de informatievoorziening richting raad/college worden verbeterd?
Niet van toepassing.
Financieel
(Wijziging) belang
Financiële gegevens
2023
2024
2025
2026
2027
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Resultaat
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
Toelichting financiële gegevens
Niet van toepassing,
Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging?
Niet van toepassing.
Risico
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
Niet van toepassing.
Stichtingen en verenigingen
- Stichtingen en verenigingen
Stichting Halt
Stichting Halt
4
Burger en bestuur
Algemeen
Vestigingsplaats
Amstelveen
Website
Rechtsvorm
Stichting
Deelnemende partijen
Gemeente Bloemendaal, Beverwijk, Haarlemmermeer, Heemskerk, Heemstede, Uitgeest, Velsen en Zandvoort.
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Niet van toepassing.
Behartigd openbaar belang
Halt is verantwoordelijk voor de zogenoemde Haltafdoeningen (alternatieve afdoening voor straffen van jeugdigen) conform de landelijke, door het Openbaar Ministerie, vastgestelde regels. Het doel van Halt is om vandalisme en andere vormen van jeugdcriminaliteit te voorkomen, te bestrijden en de oorzaken weg te nemen die tot dit gedrag onder de jeugd leiden. Om grensoverschrijdend gedrag te voorkomen biedt Halt maatwerk en kijkt naar de individuele situatie van de jongere. In de gemeente Velsen geeft Halt hier onder andere invulling aan door voorlichting te geven in het basis- en voortgezet onderwijs op het gebied van jeugdcriminaliteit, online veiligheid, invloed van de groep en overlast rond de jaarwisseling. Halt participeert ook in netwerken en incidentele netwerkactiviteiten; bijvoorbeeld doorverwijzingen naar Halt bij vuurwerkovertredingen.
Visie op de verbonden partij
Halt wordt ingezet om grensoverschrijdend gedrag bij jongeren te voorkomen. De gemeente neemt voor dit doel jaarlijks uren af, bestemd voor preventieve activiteiten.
Beleidsvoornemens 2024-2027
Voornemen is het versterken van de aanpak van jeugdoverlast door inzet van Halt, door bijvoorbeeld scholieren voor te lichten over groepsdruk, vuurwerkoverlast en jeugdoverlast. Ook wil de gemeente stimuleren dat de Haltstraf wordt ingezet bij jonge overtreders.
Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname?
Er is sprake van vrijwillige deelname.
Welke frictiekosten/frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële en/of bestuurlijke)?
Velsen heeft een dienstverleningsovereenkomst (DVO) met Stichting Halt. Opzegging kost geld tenzij aan de voorwaarden voor opzegging uit de DVO wordt voldaan.
Hoe kan de informatievoorziening richting raad/college worden verbeterd?
Indien gewenst kan de raad eerder dan in het jaarverslag worden geïnformeerd door middel van een collegebericht.
Financieel
(Wijziging) belang
Niet van toepassing.
Financiële gegevens
2023
2024
2025
2026
2027
Eigen vermogen
NB
NB
NB
NB
NB
Vreemd vermogen
NB
NB
NB
NB
NB
Resultaat
NB
NB
NB
NB
NB
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
34
34
34
34
34
Toelichting financiële gegevens
€ 34 duizend is bestemd voor het afnemen van diverse preventieve activiteiten.
Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging?
Niet van toepassing.
Risico
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
Niet van toepassing.
- Stichtingen en verenigingen
Winkelstichting Plein ’45
Winkelstichting Plein ’45
5
Organisatie en financiën
Algemeen
Vestigingsplaats
IJmuiden
Website
Rechtsvorm
Stichting
Deelnemende partijen
Gemeente Velsen
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Het bestuur van de stichting bestaat uit ten minste 5 en ten hoogste 7 bestuurders, waarvan er 1 wordt voorgedragen door het college van B&W, te weten de heer B. van Zijl.
Behartigd openbaar belang
Het in belang van de goederen- en dienstenvoorziening van de bevolking van de gemeente Velsen zonder winstoogmerken beschikbaar stellen van bedrijfsruimten aan de handeldrijvende of neringdoenden in de gemeente Velsen.
Visie op de verbonden partij
Het in belang van de goederen- en dienstenvoorziening van de bevolking van de gemeente Velsen zonder winstoogmerken beschikbaar stellen van bedrijfsruimten aan de handeldrijvende of neringdoenden in de gemeente Velsen.
Beleidsvoornemens 2024-2027
De beleidsvoornemens komen voort uit de in de stichtingsakte opgenomen doelstelling, namelijk het in belang van de goederen en dienstenvoorzieningen van de bevolking van de gemeente Velsen zonder winstoogmerken, beschikbaar stellen van bedrijfsruimten aan de handeldrijvende of neringdoende in de gemeente Velsen.
Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname?
Vrijwillige deelname (zie artikel 5, lid 2a).
Welke frictiekosten/frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële en/of bestuurlijke)?
Nihil.
Hoe kan de informatievoorziening richting raad/college worden verbeterd?
Het college ontvangt op grond van artikel 15, lid 7, de door het bestuur van de Winkelstichting vastgestelde jaarstukken. Deze kunnen ter informatie aan de raad worden aangeboden.
Een vertegenwoordiger van het college heeft periodiek overleg met degene die door het college is voorgedragen als bestuurslid van de Winkelstichting. Dat overleg zou frequenter kunnen plaatsvinden.Financieel
(Wijziging) belang
Het bestuur van de stichting besluit tot het al dan niet opheffen van de stichting. Bij opheffen zal het bestuur alle bezittingen, inclusief lusten en lasten, om niet aanbieden aan de gemeente.
Financiële gegevens
2023
2024
2025
2026
2027
Eigen vermogen
NB
NB
NB
NB
NB
Vreemd vermogen
NB
NB
NB
NB
NB
Resultaat
NB
NB
NB
NB
NB
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
Toelichting financiële gegevens
De Jaarrekening 2021 is door de Winkelstichting Plein 1945 op 14 oktober 2022 formeel aangeboden aan het college.
Het eigen vermogen van de stichting is ultimo 2021 € 4 miljoen, het vreemd vermogen € 3,6 miljoen. Wij beschikken niet over een begroting van de Winkelstichting.Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging?
Niet van toepassing.
Risico
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
Niet van toepassing.
- Stichtingen en verenigingen
Stichting Rijk
Stichting Rijk
5
Organisatie en financiën
Algemeen
Vestigingsplaats
Heemstede
Website
www.stichtingrijk.nl
Rechtsvorm
Stichting
Deelnemende partijen
Gemeente Velsen en 15 andere gemeente in Noord en Zuid-Holland en Utrecht
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Algemeen directeur Koen Radstake
Behartigd openbaar belang
Het bevorderen van de doelmatigheid, rechtmatigheid en kwaliteit van de wijze van besteding van overheidsmiddelen met name ten behoeve van haar aangeslotenen, door het optimaliseren van inkoop en contractuitvoeringsprocessen. Zij faciliteert een regionaal inkoopbureau.
Visie op de verbonden partij
Beleidsvoornemens 2024-2027
Inkopen met impact. Efficiënte en effectieve inkoopprocessen faciliteren met veel aandacht voor circulair inkopen en gemeenschappelijke inkoop.
Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname?
Vrijwillige deelname
Welke frictiekosten/frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële en/of bestuurlijke)?
Belangrijk is op tijd aankondigen van de voorgenomen uittreding. Op dit moment minimaal 1 jaar van tevoren. Uitgangspunt is zowel de bedrijfsvoering van de Stichting Rijk als van de gemeente mogen niet al te zeer schade oplopen. De hoogte van het bedrag is niet vastgelegd.
Hoe kan de informatievoorziening richting raad/college worden verbeterd?
Stichting Rijk maakt een jaarverslag en een jaarlijkse begroting. Tevens krijgt de contactpersoon inkoop kwartaaloverzichten ten behoeve van monitoren inzet uren.
Financieel
(Wijziging) belang
Financiële gegevens
2023
2024
2025
2026
2027
Eigen vermogen
NB
NB
NB
NB
NB
Vreemd vermogen
NB
NB
NB
NB
NB
Resultaat
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
443
488
NB
NB
NB
Toelichting financiële gegevens
De cijfers zijn overgenomen uit de Jaarrekening 2022 en de Begroting 2024.
De stichting Rijk heeft geen verplichting om een meerjarenbegroting te maken. Het Algemeen bestuur heeft daarom besloten dat niet te doen.Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging?
Niet van toepassing.
Risico
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
De hoogte van het weerstandsvermogen is gebaseerd op de te voorziene risico’s.
De ratio weerstandsvermogen is vastgesteld op een bandbreedte van 0,8 tot 1,2.
Op basis van de Jaarrekening 2022 bedraagt de omvang van de beschikbare weerstandscapaciteit € 1.084.199. Rekening houdend met een benodigde weerstandscapaciteit van € 870 duizend bedraagt de ratio weerstandsvermogen 1,24. Hiermee is de ratio iets hoger dan de vastgestelde ‘Nota bandbreedte weerstandsvermogen’.