Vitaal en sociaal Velsen

Velsenaren krijgen waar nodig ondersteuning gericht op ontwikkeling en zelfredzaamheid.

Wat willen we bereiken?

Velsenaren krijgen waar nodig ondersteuning gericht op ontwikkeling en zelfredzaamheid.

Wat gaan we daarvoor doen?

Kanteling dagbesteding

In 2022 startten we met de proef kanteling van de dagbesteding. De proef houdt in dat inwoners met een beperking als gevolg van het ouder worden, zich rechtstreeks bij de dagbesteding kunnen melden. Zij hoeven zich niet meer te melden bij de gemeente voor een indicatie. Deze kanteling moet een besparing opleveren door minder inzet van Wmo-consulenten en minder administratieve lasten bij de zorgaanbieder. Ook hebben de zorgaanbieders een financieel kader waar zij binnen moeten blijven. De verwachting is dat dit tot nieuwe ideeën leidt binnen de dagbesteding. Wanneer de proef een succes is, zetten we dit voort bij meer vormen van dagbesteding.

Woningaanpassingen

In 2023 startten we met de Europese aanbesteding 'reguliere woningaanpassingen'. Onder reguliere woningaanpassingen verstaan wij: de gebruiksklare levering en plaatsing van nieuwe en/of hergebruikte woningaanpassingen. Dit is inclusief de daarbij behorende overige dienstverlening en waar aangegeven de reparatie en het onderhoud van de woningaanpassingen in het kader van de Wmo. De beoogde ingangsdatum van de overeenkomst is 1 juli 2024. Wat de effecten van de overeenkomst zijn op de kosten is nog niet bekend.

Kortdurend verblijf

De contracten voor kortdurend verblijf liepen eind 2022 af. Uit de evaluaties bleek het aanbod niet altijd passend bij de vraag. Daarom voerden we een onderzoek hierover uit. Daarnaast startten we in 2022 in Zuid-Kennemerland en de IJmond een pilot acute en planbare logeerzorg, ofwel kortdurend verblijf. Het doel van de voorziening is mantelzorgers te ontlasten. De pilot richt zich op het zo goed mogelijk inrichten van de voorziening, de toegang en de communicatie rondom de bekendheid van kortdurend verblijf. Als gevolg hiervan wordt meer gebruik gemaakt van het kortdurend verblijf waardoor de kosten stijgen. Het belang van ondersteuning door mantelzorgers zien we toenemen door de krapte op de arbeidsmarkt. De pilot zetten we voort in 2024.

Scootmobielen

Samen met de woningcorporaties werken we aan het brandveilig kunnen stallen van scootmobielen. Woningbedrijf Velsen startte met het project “Robin”. Binnen in dit project valt het brandveilig maken van de portieken aan de Lange Nieuwstraat waarin scootmobielen staan die we verstrekken vanuit de Wmo. Ook onderzoeken we het opzetten van een scootmobielpool om de groei van het aantal scootmobielen tegen te gaan.

Uitvoeringsprogramma beschermd wonen

We vertalen de regionale uitgangspunten uit het beleidskader ‘Opvang, Wonen en Herstel 2022 tot en met 2027’ naar de situatie in Velsen. We maakten hiervoor in 2023 een lokaal uitvoeringsprogramma beschermd wonen. Hierin staat we hoe we vorm willen geven aan de doordecentralisatie van Beschermd Wonen in Velsen. De doordecentralisatie houdt in dat gemeenten zelf verantwoordelijk worden voor het beschermd wonen van hun eigen inwoners In 2024 gaan we aan de slag met de uitvoering van de doelen uit het uitvoeringsprogramma.

Aan het werk!

De gemeente Velsen werkt in de arbeidsmarktregio Zuid-Kennemerland en IJmond samen met partners om mensen aan een baan te helpen. Voor werkgevers is er 1 gezamenlijk aanspreekpunt: het Werkgeversservicepunt (WSP). Daarin werken Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV), IJmond Werkt! en Spaarne Werkt samen. In 2023 ontwikkelden we de dienstverlening van het Regionaal Mobiliteitsteam (RMT) door tot een Regionaal Werkcentrum waarin ook leren een plek krijgt. De bedoeling is dat iedereen met leer- en werkvragen hier terecht kan en dat dit centrum in 2024 start. Het centrum versterkt de positie van mensen op de arbeidsmarkt. Er is veel aandacht voor leren en werken in de praktijk.

Verbeteren re-integratie dienstverlening

Binnen de Participatiewet hebben we te maken met grote uitdagingen. De re-integratiedienstverlening voor kwetsbare inwoners is complex en beschikbare mensen en middelen voor deze dienstverlening zijn beperkt. De arbeidsmarkt verandert snel. Dit vraagt om aanpassing van dienstverlening voor kwetsbare inwoners. In 2024 werken we daarom verder aan een herontwerp van de re-integratiedienstverlening in de IJmond. Het eindresultaat moet aansluiten op de ontwikkeling naar een Regionaal Werkcentrum, zoals hiervoor beschreven.

Meer bekendheid geven aan minimaregelingen

Om het gebruik van de minimaregelingen te stimuleren, communiceren we er meer en beter over. We willen ook de 'werkende armen' bereiken. We benutten hierbij onze partners die rechtstreeks contact hebben met onze inwoners.

Armoedecoalitie

De armoedecoalitie bestaat uit verschillende partijen die een bijdrage leveren aan het tegengaan van armoede en schulden in Velsen. De armoedecoalitie brengt partijen bij elkaar en stimuleert een integrale aanpak. Met de armoedecoalitie verbeteren we de onderlinge samenwerking bij de aanpak van armoede door elkaar te inspireren en versterken. Met een structurele coördinator armoede- en schuldenbeleid kunnen we de armoedecoalitie nog beter benutten.

Participatiewet in balans

De regering komt met meer dan 20 maatregelen om mensen met een bijstandsuitkering goed te ondersteunen. Enkele voorbeelden van deze maatregelen zijn meer maatwerkmogelijkheden voor jongeren in kwetsbare situaties, geen kostendelersnorm bij tijdelijk verblijf en invoering van het bufferbudget. Het bufferbudget geeft inwoners die de stap maken richting deeltijdwerk financiële zekerheid.   

Stadspas

We vervolgen begin 2024 het onderzoek naar een stadspas dat eind 2023 startte. Afhankelijk van de uitkomst voeren we in de 2e helft van 2024 een pilot uit.

Toekomstscenario kind- en gezinsbescherming

De jeugdbescherming moet effectiever en slimmer worden georganiseerd. Het huidige stelsel is complex en knelt. Kinderen en gezinnen voelen zich onvoldoende gehoord en gezien. De achterliggende problematiek, die vaak op verschillende leefgebieden ligt en in het gezinssysteem wortelt is te weinig in beeld. Dat vraagt een nieuwe opzet van de kind- en gezinsbescherming. Structuuraanpassingen die meer ruimte maken voor een nieuwe manier van werken. En die samenhangende hulp en steun organiseert voor het hele gezin. Vanuit het Toekomstscenario komen de komende jaren richtlijnen hoe gemeenten (regionaal) de kind- en gezinsbescherming moeten organiseren.

Reguliere activiteiten

Wmo maatwerkvoorzieningen

Vanwege het abonnementstarief, de vergrijzing en het langer zelfstandig wonen stijgt het aantal Wmo-maatwerkvoorzieningen. Dat geldt vooral voor hulp bij het huishouden, begeleiding en woonvoorzieningen. Daarnaast zorgt de algehele indexering voor hogere kosten. Door deze stijging hebben we structureel extra geld nodig voor de Wmo-maatwerkvoorzieningen.

Indexatie

Jaarlijks indexeren we de contracten met zorgaanbieders volgens de contractafspraken. Door de huidige marktontwikkelingen en de loonstijgingen verwachten we in 2024 hogere indexaties. Afhankelijk van eventuele dekking vanuit het rijk kunnen de kosten hierdoor stijgen.

Hulp bij het huishouden

Door de vergrijzing, het langer zelfstandig thuis wonen en het abonnementstarief verwachten we dat de vraag naar huishoudelijke hulp ook in 2024 blijft toenemen. In 2022 is het aanbod voor hulp bij het huishouden uitgebreid met een algemene voorziening. De algemene voorziening bestaat uit verschillende pakketten huishoudelijke hulp gericht op een schoon en leefbaar huis als resultaat. Als de algemene voorziening niet passend is, wordt maatwerk ingezet. Daarnaast geldt sinds 2021 een nieuw normenkader. Deze sluit beter aan op de huidige richtlijnen rondom schoonmaken. Het aantal uur per cliënt daalt hierdoor ten opzichte van het oude normenkader.

Open einde regeling: Abonnementstarief

Een risico van de open einde regelingen is de eigen bijdrage voor Wmo; het abonnementstarief. Het abonnementstarief is een vast bedrag als eigen bijdrage voor Wmo-voorzieningen. Dit bedrag is maximaal € 19 per maand. De inkomsten aan eigen bijdrage zijn gedaald door het abonnementstarief. Daarnaast stijgt het aantal voorzieningen door het abonnementstarief.

Doelgroepenvervoer

RegioRijder verzorgt het Wmo collectief vervoer, het leerlingenvervoer en jeugd GGZ-vervoer. Het Wmo collectief vervoer is bedoeld voor inwoners die door beperkingen niet of onvoldoende gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer. Samen met de inwoner kijken we naar zijn situatie en mogelijke oplossingen voor de vervoersbehoefte. Als een inwoner niet met het openbaar vervoer kan reizen, vrijwilligersvervoer geen oplossing biedt en er geen mogelijkheden zijn vanuit het netwerk, kan het Wmo-vervoer een oplossing bieden.

Ieder kind heeft recht op passend onderwijs. In sommige gevallen is de afstand naar school te groot, of kan het kind wegens zijn structurele beperking niet zelfstandig naar school reizen. Ouders kunnen in dat geval een beroep doen op leerlingenvervoer. Als het noodzakelijk is regelt de gemeente het schoolvervoer van leerlingen naar het (speciaal) basisonderwijs. Ook voor leerlingen met een beperking. De regels hiervoor zijn vastgelegd in de verordening. De gemeente levert binnen het leerlingenvervoer vervoer op maat. We kijken naar de mogelijkheden om het zelfstandig reizen te stimuleren. Dit vraagt eerst een investering zodat leerlingen zelfstandig leren reizen. Vervolgens kan dit kosten besparen doordat leerlingen gaan fietsen of met het openbaar vervoer gaan reizen.

Met ingang van 1 juli 2024 hebben we nieuwe contracten voor het doelgroepenvervoer. De tarieven zijn omhoog gegaan, waardoor de kosten in 2024 stijgen.

Skaeve Huse: een passende woonvorm

Aan de Broekeroog in Velserbroek ligt Skaeve Huse. Deze bijzondere woonvoorziening is voor mensen die structureel overlast veroorzaken in hun eigen woonomgeving. Er is een speciaal aanspreekpunt/meldpunt om snel te kunnen reageren op signalen van overlast en contact met omwonenden te onderhouden.
In 2022 en 2023 vonden er een aantal incidenten plaats op Skaeve Huse. We gebruikten de geleerde lessen en ervaringen van de afgelopen periode om het project te evalueren. Op basis van de evaluatie besloten we hoe we Skaeve Huse willen vormgeven. De nieuwe vormgeving werken we in 2024 verder uit.

Beschermd wonen

Alle gemeenten worden verantwoordelijk voor het bieden van beschermd wonen van de eigen inwoners. De gemeenten in de regio IJmond, Zuid-Kennemerland en Haarlemmermeer maken praktische en financiële afspraken over hoe zij de opvang en zorg organiseren. Vanaf 1 januari 2024 start de formele regionale samenwerking in het Gemeenschappelijk Orgaan Beschermd Wonen. Dan gaan ook de nieuwe contracten voor beschermd wonen en maatschappelijk opvang in. De ontwikkelagenda die gemeenten en de aanbieders in 2024 maken richt zich op ‘zo thuis mogelijk’ en de ‘cliënt centraal’. Ook werken we aan de toegang tot beschermd wonen.

Re-integratie in Velsen

Velsenaren met een bijstandsuitkering helpen we met het vinden van werk. De gemeenschappelijke regeling IJmond Werkt! voert dit namens de IJmond gemeenten uit met behulp van verschillende interventies. Hierbij sturen de gemeenten op meer doelmatigheid en maatwerk. IJmond Werkt! heeft ook een ondersteunende rol naar werkgevers. Vanuit het Werkgeversservicepunt bedienen zij samen met UWV en Spaarne Werkt de werkgevers om te komen tot een arbeidsmarkt waar plek is voor iedereen.

Gemeentelijke activeringstrajecten

IJmond Werkt! begeleidt inwoners die niet makkelijk aan een baan kunnen komen. Er is ook een groep inwoners voor wie de trajecten bij IJmond Werkt! nog niet haalbaar zijn. De gemeente biedt zelf activeringstrajecten aan voor deze inwoners. Het doel is dat mensen weer deelnemen aan de maatschappij en arbeidsmarkt. En daarnaast minder mensen met een bijstandsuitkering.

New Future

Met het project New Future bieden we jongeren een schuldenvrije toekomst. De gemeente koopt de schulden van jongeren af en maakt afspraken met hen voor begeleiding en afbetaling. Door de schulden af te kopen en terug te brengen naar 1 schuldeiser (de gemeente) verminderen we de stress bij de jongeren. Zo ontstaat bij hen mentale ruimte om te werken aan gedrag en/of vaardigheden en een schuldenvrije toekomst. We voeren dit project uit in samenwerking met gemeente Haarlem en Stichting PerMens.

Collectieve zorgverzekering voor minima

We willen de verzekeringspositie van mensen met een laag inkomen en in het bijzonder mensen met een chronische ziekte of beperking verbeteren. Daarom bieden we hen een collectieve aanvullende zorgverzekering aan via Univé. Hiermee willen we voorkomen dat minima medische schulden opbouwen en niet of te laat de benodigde zorg krijgen. Ook zorgt een collectieve zorgverzekering voor minder vraag naar bijzondere bijstand omdat de verzekering dekking biedt.

Schuldhulpverlening: brede, gevarieerde aanpak

Voor inwoners die te maken hebben met problematische schulden bestaat de reguliere schuldhulpverlening. Dit doet Velsen samen met Socius Maatschappelijk Dienstverleners en Kredietbank Nederland. Ook ondernemers bieden we schuldhulpverlening.

Daarnaast zetten we in op het voorkomen van schulden en vroegsignalering. We bieden onder andere financiële lessen op scholen. Voor vroegsignalering werkt de gemeente samen met het Sociaal Wijkteam, woningcorporaties en nutsbedrijven om huisuitzetting en afsluiting van gas, water en licht bij mensen thuis te voorkomen. Verder werken we voor schuldhulpverlening samen met Startpunt Geldzaken, 155 Help een bedrijf en Schuldhulpmaatje.

Begeleiding en nazorg schuldhulpverlening  

De verkorting van het schuldhulptraject van 36 maanden naar 18 maanden maakt een goede nazorg en begeleiding nog belangrijker. Nazorg heeft als doel om de klant te ondersteunen bij de start van een schuldenvrij leven, zelfredzaamheid waar mogelijk te bevorderen én terugval te voorkomen. Wij gaan met betrokken partijen in gesprek zodat begeleiding 'zo kort als kan en zo lang als nodig’ goed geregeld wordt.

Jeugdfonds Sport & Cultuur

Het Jeugdfonds Sport & Cultuur (JFSC) ondersteunt kinderen tot 18 jaar uit gezinnen met een laag inkomen bij deelname aan sport en cultuur. Het fonds betaalt de contributie en eventueel de benodigde sportkleding, muziekinstrument of andere materialen. Zo kunnen kinderen uit gezinnen met weinig geld toch meedoen. Door grotere armoede en hogere tarieven van sport- en cultuuraanbieders stijgen de aanvragen en kosten.

Taalhuis IJmond

In Velsen zijn verschillende trajecten voor mensen die moeite hebben met lezen, schrijven, rekenen en/of digitale vaardigheden. Het doel van de trajecten is laaggeletterden taalvaardig maken waardoor zij zich beter kunnen redden in de maatschappij. Het Taalhuis IJmond biedt activiteiten voor iedereen die wil oefenen met de Nederlandse taal. Er zijn groepslessen, individuele lessen, alfabetiseringslessen, computerlessen, een praathuis en een taalspreekuur. Consulenten van de gemeente kunnen klanten doorverwijzen naar het taalspreekuur, maar mensen kunnen zich hier ook zelf voor aanmelden. Een taalexpert beoordeelt het (taal)niveau van de klant, wat de hulpvraag is en wat de mogelijkheden zijn. Vervolgens wordt de klant doorverwezen naar taalonderwijs.
Gemeente Velsen ondertekende samen met gemeenten en partners in Midden- en Zuid-Kennemerland het Taalakkoord. De ambitie is zo veel mogelijk laaggeletterden te bereiken met verschillende taalactiviteiten.

Inburgering

Sinds 1 januari 2022 is de Wet inburgering 2021 van kracht. De verantwoordelijkheid voor de begeleiding en ondersteuning van mensen die moeten inburgeren, ligt met deze wet bij de gemeenten. De nieuwe Wet inburgering heeft als doel dat nieuwkomers effectiever en sneller kunnen participeren in onze samenleving. Ze leren sneller en op een hoger taalniveau Nederlands. Daarnaast nemen ze deel aan activiteiten in de samenleving. Waar mogelijk richten deze activiteiten zich op betaald werk. Gemeenten zijn verplicht om een inburgeringstraject aan te bieden. En zijn onder andere verantwoordelijk voor de inkoop van 3 leerroutes voor mensen die moeten inburgeren. Een inburgeringstraject duurt gemiddeld 3 jaar. Samen met de gemeenten in de regio IJmond en Zuid-Kennemerland hebben we het inburgeringstraject vormgegeven.

Verbeteringen in jeugdbescherming en jeugdreclassering

Gemeenten zijn verantwoordelijk voor jeugdbescherming en jeugdreclassering (JBJR). Het gaat om hulp aan kwetsbare jeugdigen en gezinnen, bijvoorbeeld omdat er een bedreiging is voor de veilige ontwikkeling van een kind of omdat de rechter besluit dat een jongere na een straf begeleiding nodig heeft. Deze hulp (maatregel) wordt uitgevoerd door gecertificeerde instellingen (GI). Elk kind met een jeugdbeschermingsmaatregel moet de hulp krijgen die hij of zij nodig heeft. Nu lukt dat niet altijd. Daarom werken we samen met het rijk, de regio's in Noord-Holland en de gecertificeerde instellingen aan het verbeteren van de jeugdbescherming in de hele keten.
Het rijk stelt geld beschikbaar voor pilots en proeftuinen om de jeugdbeschermingsketen te verbeteren. De totale verandering gaat 5 tot 10 jaar duren. De jeugdhulpregio Midden- en Zuid-Kennemerland richt zicht op het versterken van de zorg- en veiligheidsketen en verbinding met de sociale wijkteams en het maatschappelijk werk.

Een Thuis voor Noordje en JeugdzorgPlus

Samen met gemeenten, zorgaanbieders en de samenwerkingsverbanden passend onderwijs werken we aan een bovenregionaal plan Noord-Holland 'Een thuis voor Noordje'. Het gaat hierbij kleinschaligheid met intensieve begeleiding voor kinderen met een complexe zorg- en intensieve verblijfsvraag. Met 'Een thuis voor Noordje' willen we het doorplaatsen van jongeren voorkomen en tot passende hulp en onderwijs komen. In 2024 willen we het aantal kleinschalige woonvoorzieningen in de IJmond verder uitbreiden.

Veilig Thuis

Veilig Thuis is het meld- en adviespunt voor Huiselijk geweld en kindermishandeling. Om huiselijk geweld op te sporen maakten Veilig Thuis, diverse hulporganisaties en gemeenten in Zuid-Kennemerland en IJmond samenwerkingsafspraken. We evalueren deze samenwerkingsafspraken jaarlijks en scherpen afspraken aan wanneer nodig.

Aanpak Huiselijk Geweld, Kindermishandeling en Ouderenmishandeling

In de Regiovisie ‘Verbinden en Versterken in de aanpak van huiselijk geweld 2020-2024 Kennemerland’ staat wat gemeenten samen met de betrokken organisaties doen om de cirkel van huiselijk geweld en kindermishandeling te doorbreken. De doelstellingen uit de regiovisie worden in een jaarlijkse actieagenda Geweld hoort nergens thuis (GHNT) omgezet in concrete acties. Ook onderzoeken we hoe een multidisciplinaire aanpak van structureel geweld (MDA++) ontwikkeld kan worden in de regio Kennemerland. Verder wordt de visie verankerd in het nieuwe landelijke programma Toekomstscenario Kind- en gezinsbescherming (TKS).

Samenwerking om jeugdoverlast tegen te gaan

Gemeente, politie, Stichting Welzijn Velsen (jongerenwerk) en Straathoekwerk werken samen om jeugdoverlast tegen te gaan. De partijen stelden een samenwerkingsconvenant en een werkproces op. Op basis daarvan delen ze informatie en spreken ze af welke acties ze uitvoeren om jeugdoverlast in Velsen tegen te gaan. Onder regie van een netwerkcoördinator jeugd vindt regulier uitvoeringsoverleg plaats over de aanpak in Velserbroek, Velsen-Noord, Santpoort en IJmuiden. Daarnaast vindt incidenteel overleg plaats over locaties waar overlast plotseling oplaait.

Deze pagina is gebouwd op 02/13/2024 11:50:16 met de export van 02/13/2024 11:37:39