Wonen en leven in Velsen

Zorgen voor voldoende groen, optimale bereikbaarheid, een aanvaardbare parkeerdruk, schone openbare ruimte en kwalitatief technisch voldoende wegen.

Wat willen we bereiken?

Zorgen voor voldoende groen, optimale bereikbaarheid, een aanvaardbare parkeerdruk, schone en aantrekkelijke openbare ruimte en goed onderhouden wegen.

Wat gaan we daarvoor doen?

Visie op Groen, uitvoeren en inspelen op ontwikkelingen

Groen heeft een aantoonbaar positieve invloed op onze gezondheid, ons welzijn, op wonen, werken, leren, de zorg, vastgoedwaarde, biodiversiteit, luchtkwaliteit en geluid. Plekken waar groen aanwezig is zijn klimaatbestendiger: groen zorgt bijvoorbeeld voor verkoeling van de omgeving, een betere luchtkwaliteit en een betere opvang van (piek)buien. Ook heeft groen een positieve invloed op de economie. Meer groen zorgt voor meer biodiversiteit.
Gemeente Velsen hecht veel waarde aan groen, daarvoor hebben wij in 2019 in samenspraak met bewoners, bedrijven en organisaties een Groen Structuur Plan opgesteld. In het plan staan een visie, ambities en maatregelen beschreven. Daarnaast hebben wij ook een Bomenplan.
We gaan op weg naar een gemeente waar iedereen groen heeft op loopafstand van zijn of haar huis. In 2024 zijn de volgende maatregelen gepland:  

  • Nog meer bermen en gazons op een andere manier maaien, waardoor het gras aantrekkelijker is voor insecten, vlinders en bijen.  
  • In 2022 is het nieuwe Bomenbeleidsplan vastgesteld. Dit plan is de basis om het bomenbestand op een verantwoorde manier in kwaliteit en kwantiteit in stand te houden. In 2024 gaan we verder met de uitvoering.  
  • We zijn begonnen met het opstellen van versterkingsplannen voor de buitenplaatsen. Hiermee werken we aan de MRA landschapsopgave ‘verbonden buitenplaatsen’, aan beter onderhoud en maken we keuzes op het gebied van ecologie en natuur, cultuurhistorie en recreatie voor de komende 10 jaar.  
  • In 2024 starten we met het uitwerken van de groene verbindingszone Nationaal Park Zuid-Kennemerland – Spaarnwoude. Dit is 1 van de ambities van het Groenstructuurplan, het Ontwikkelperspectief Binnenduinrand en is onderdeel van het provinciale Natuurnetwerk Nederland.

Om te zorgen dat het reguliere beheer en onderhoud uitgevoerd kan worden op de buitenplaatsen, is er vanaf 2021 voor buitenplaats Velserbeek subsidie toegekend door de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed. Voor de andere 2 rijksmonumenten, Schoonenberg en Spaarnberg, is subsidie aangevraagd voor 2022. Dit zijn subsidies die uitgekeerd worden voor 6 jaar. In 2021 zijn we al begonnen met beheer en onderhoud dat uitgevoerd kan worden met de subsidie van de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed. (Zie verder doelstelling 3.3 versterking landschap en natuur).

Speelruimteplan

De gemeente heeft openbare speelruimte en sportvelden in eigendom en beheer. Om deze op een verantwoorde en kwalitatieve manier te behouden en beheren is in 2021 een nieuw beleidsplan opgesteld. Het plan helpt ons gerichte keuzes te maken over de speelruimten. In 2024 gaan we verder met de uitvoering van dit beleidsplan.

Wet natuurbescherming

De wetgeving rondom ecologische gegevens en deskundigheid is strenger geworden. Om te mogen werken met de gedragscode van Vereniging Stadswerk is het nodig dat we weten welke beschermde dier- en plantensoorten er in de gemeente zijn. Alleen met deze gedragscode hoeven we niet voor alle beheerwerkzaamheden in de openbare ruimte een ontheffing aan te vragen bij de Omgevingsdienst Noord-Holland Noord.
Om zorgvuldig te kunnen werken aan de hand van de gedragscode zetten we in 2024 het onderzoek naar aanwezige soorten flora en fauna voort. Dit onderzoek is al gestart in 2021.

Uitwerking van de mobiliteitsagenda

De mobiliteitsagenda Velsen heeft een beleidsagenda tot 2030 en richt zich op 6 thema’s: verduurzaming van mobiliteit, verbeteren verkeersveiligheid, genoeg ruimte voor fietser en voetganger, aantrekkelijk openbaar vervoer, goed functionerende wegen en goede parkeervoorzieningen. Elk jaar worden nieuwe stappen gezet op al deze gebieden. Bij duurzame mobiliteit gebeurt dit deels samen met de andere IJmondgemeenten vanuit het programma IJmond Bereikbaar. In 2024 gaan we de mobiliteitsagenda herijken aan de hand van het raadsprogramma en bespreken met de gemeenteraad.

In 2024 geven we opnieuw prioriteit  aan het thema verkeersveiligheid. In 2022 hebben we samen met gemeenten en de provincie de contouren voor het uitvoeringsprogramma verkeersveiligheid Zuid-Kennemerland IJmond vastgesteld. In 2024 werken we verder aan het veiliger maken van het verkeer volgens deze contouren. Een effectieve maatregel om structureel de verkeersveiligheid binnen de gemeente te verbeteren is om verkeersmaatregelen mee te nemen bij bijvoorbeeld rioolwerkzaamheden of onderhoudsprojecten. Ook werken we in 2024 verder aan het tegengaan van het sluipverkeer in Velsen-Noord. Het project bevindt zich in een pilotfase en vraagt in 2024, na evaluatie van die pilot, om opvolging en financiële dekking. Na afronding en evaluatie van de pilot volgt een voorstel voor de structurele oplossing. Een ander actueel thema is het mogelijk maken van laadvoorzieningen voor elektrische auto’s. Om de vraag bij te benen is een forse uitbreiding van het aantal laadpalen nodig. Hiertoe stellen we een laadvisie op.

Regionale Mobiliteitsvisie IJmond

De IJmond bereikbaar en prettig leefbaar houden, dat wil de gemeente Velsen. Daarom werken we samen met de gemeenten Beverwijk en Heemskerk in het programma IJmond Bereikbaar. Hiertoe is in 2013 de Regionale Mobiliteitsvisie IJmond opgesteld. Een van de maatregelen uit de mobiliteitsvisie is het realiseren van een doorfietsroute door de IJmond. In 2016 is het Mobiliteitsfonds IJmond ingesteld. In 2020 is echter besloten tot een spaarstop, waarna onderzoek is gedaan naar een nieuwe invulling van de regionale samenwerking op het gebied van mobiliteit. In 2024 moet een nieuw programma Mobiliteit IJmond het licht zien, waarin alle regiobrede acties op het gebied van mobiliteit komen te staan. Gekoppeld aan dit programma komt er een voorstel voor een structureel samenwerkingsbudget om deze acties te ondersteunen, als opvolger van het Mobiliteitsfonds IJmond.

De ideale buitendienst gaat verder

De ideale buitendienst, gestart in 2020, is het best mogelijke samenspel tussen de eigen buitendienst, de aannemer en de inwoners. De buitendienst wil dicht bij de samenleving staan door te luisteren naar wat de inwoners en gebruikers belangrijk vinden.

De inrichting van de ideale buitendienst sluit aan bij de nieuwe besturingsfilosofie: samenhang, ondernemerschap, snelle besluitvorming, professionele verbinding en aandacht voor verantwoording. Dus eigenaarschap en verantwoordelijkheid laag in de organisatie. Al deze uitgangspunten komen terug in de nieuwe organisatie.

De gemeente zorgt ervoor dat het onderhoud goed wordt uitgevoerd en betaalbaar blijft. Zwaar werk besteden we uit om tegemoet te komen aan onze buitendienstmedewerkers.

In 2023 heeft er een evaluatie plaatsgevonden.

Vergroenen moet je doen

In het Groenstructuurplan hebben we opgenomen dat we meer groen in de stad willen. De afgelopen jaren heeft de gemeente Velsen dit gedaan met bijvoorbeeld het project 'Van Grijs Naar Groen'. Hiermee halen we tegels eruit en maken we plekken groener met beplanting. Het project 'Van Grijs naar Groen' krijgt in 2024 een vervolg. We gaan bewoners ook stimuleren om hun eigen tuin te vergroenen. We zijn daarom ook aangesloten bij de landelijk bekende Stichting Steenbreek.

Vernieuwing en digitalisering Leidraad Inrichting Openbare Ruimte (LIOR)

In 2023 zijn we van start gegaan met de vernieuwing en digitalisering van de LIOR. In de LIOR staat omschreven hoe we de openbare ruimte willen inrichten. Denk hierbij aan materiaalkeuze, opbouw van wegen maar ook hoe we omgaan met speciale gebieden. Hierdoor zorgen we voor uniformiteit in de openbare ruimte. De LIOR wordt vernieuwd door Beheer en Onderhoud in samenwerking met Regie en Ontwikkeling.

Reguliere activiteiten

Speel- en beweegplan - onderhoud en beheer speel- en beweegplekken

Velsen maakt elk jaar een renovatieplan speelplekken. Daarin staat welke speelplekken dat jaar opnieuw moeten worden aangelegd, welke moeten worden aangepast in verband met veiligheid of ouderdom van de toestellen en welke opgeheven kunnen worden.

Beheer en onderhoud van groen en wegen

Een van de taken van de gemeente is om het groen in de openbare ruimte in een goede staat te houden. Planten moeten soms worden vervangen. Daarnaast sluiten het gebruik en de inrichting van een plantsoen niet altijd meer op elkaar aan.
Elk jaar maken we een lijst met de te renoveren plantsoenen. De gemeente betrekt omwonenden en gebruikers bij de uitwerking. Zij kunnen meedenken over de inrichting van de nieuwe plantsoenen.
Naast de renovatie van plantsoenen wordt elk jaar in een aantal straten de bomen vervangen. Bijvoorbeeld als gevolg van het opknappen van een straat (nieuwe riolering en bestrating) maar ook vanwege ziekten en plagen worden bomen gekapt.
Het beheer en onderhoud van groen en wegen is een dagelijkse taak van de gemeente. Voorbeelden zijn: snoeien en schoffelen, vervangen van verlichting in lantaarnpalen en verkeersborden plaatsen.

Naar een risicogestuurd rioolbeheer

Het rioolstelsel voert afvalwater af naar de rioolwaterzuivering. Het is een onmisbare voorziening die 3 hoofddoelen heeft. De bescherming van de volksgezondheid, het voorkomen van wateroverlast en het voorkomen van vervuiling van bodem of water. We werken volgens het beleid van het Programma Water en Riolering dat in 2023 door de raad is vastgesteld.
Het in standhouden en verbeteren van de riolering in Velsen gaat altijd door. De wijze waarop we dat doen verandert doordat er steeds betere technieken beschikbaar komen om de kwaliteit van het riool te toetsen. In 2024 breiden we het risicogestuurd rioolbeheer uit. We laten bestaande riolering langer liggen en repareren vaker plaatselijke gebreken. Hiermee verminderen we de overlast die rioolvervanging veroorzaakt, verminderen het grondstofverbruik doordat we minder nieuwe rioolbuizen gebruiken en verlagen we daarmee ook de CO 2 -uitstoot. Toch blijven we ook waar nodig de riolering vervangen.
Verder houden we rekening met het veranderende klimaat (meer hoosbuien, meer droogte en hitte). Hiervoor leggen we wadi’s, infiltratievoorzieningen aan en meer groen toe in de stedelijke omgeving. Bij nieuwbouw en renovatie van gebouwen wordt het regenwater lokaal opgevangen. Voor de omgang met water is een verordening opgesteld. Het uitgangspunt van de Rijksoverheid (Water en bodemsturend) om de stedelijke omgeving te vergroenen, draagt bij aan een klimaatbestendig Velsen. Daarnaast passen we slimme sturing toe zodat pompen en stuwen zo optimaal mogelijk werken.
Omdat drinkwaterbereiding, riolering en rioolwaterzuivering bij elkaar horen, maar deze taken verdeeld zijn over het drinkwaterbedrijf, de gemeente en het hoogheemraadschap, werken we intensief samen. Samen vormen we de zogenoemde waterketen.

Grondwater op peil

De grondwaterstand geeft aan op welk niveau het grondwater staat. Grondwater is belangrijk, omdat bomen, planten en andere gewassen zich ermee voeden. Te veel of te weinig grondwater kan overlast geven. Daarom heeft Velsen een uitgebreid netwerk van peilbuizen om de grondwaterstanden te meten. Grondwater stroomt heel langzaam, vaak maar enkele meters per jaar. Het stroomt in de richting waar het waterniveau lager is. Er zitten allerlei stoffen in die ook in de bodem voorkomen.
Alleen waar het grondwater te hoog staat brengen we drainage aan: een systeem dat water versneld afvoert uit de grond. We proberen echter zo veel mogelijk het water vast te houden in de bodem om bij een langdurige periode van droogte geen watertekort te hebben. Door verschillende oorzaken kan de natuurlijke grondwaterstand veranderen. Een van deze oorzaken is klimaatverandering. Door klimaatverandering worden winters natter en zomers droger. Daarom is het belangrijk om water zo goed mogelijk vast te houden zodat er zomers geen tekorten optreden.

Deze pagina is gebouwd op 02/13/2024 11:50:16 met de export van 02/13/2024 11:37:39