Burger en bestuur

Het versterken van de leefbaarheid en veiligheid voor inwoners, bedrijven en bezoekers.

Wat willen we bereiken?

Het versterken van de leefbaarheid en veiligheid voor inwoners, bedrijven en bezoekers.

Openbare orde- en veiligheidstaken zijn onlosmakelijk verbonden met de leefbaarheid en de aantrekkelijkheid van onze gemeente, voor zowel inwoners als bezoekers. Veiligheid is een basisvoorwaarde.

Landelijke ontwikkelingen leiden ertoe dat steeds meer nadruk komt te liggen op veiligheidstaken van lokale overheden. De landelijke tendens is dat veiligheidstaken steeds meer bij gemeenten komen te liggen. Dit als gevolg van de beperkte politiecapaciteit.

Tegelijkertijd is de verwachting van gemeenten als het gaat om de aanpak van ondermijning steeds hoger. Het voorkomen en tegengaan van ondermijning van de rechtsstaat is landelijk zeer actueel. Zeker sinds de moordaanslagen op advocaat Derk Wiersum en misdaadverslaggever Peter R. de Vries. Ideeën over een integrale aanpak van ondermijning variëren van strenger straffen tot meer aandacht voor kwetsbare jongeren. Hoe dan ook hebben gemeenten hierin een sleutelrol, met name op het vlak van preventie. Het bestuurlijke instrumentarium biedt hiertoe ook steeds meer mogelijkheden. Zo is er bijvoorbeeld sprake van een continue uitbreiding van de wettelijke mogelijkheden en plichten als het gaat om toepassing van de Wet Bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (Wet Bibob). Vanzelfsprekend dient ook de gemeente Velsen op deze belangrijke ontwikkelingen in te spelen.

Wat gaan we daarvoor doen?

Aanpak ondermijning

De aanpak van ondermijning heeft zowel landelijk als lokaal een hoge prioriteit. Het kabinet stelt zowel structureel als incidenteel geld beschikbaar voor deze aanpak. Ondermijnende criminaliteit kenmerkt zich door de verwevenheid tussen de onderwereld en de bovenwereld. Het werkt ontwrichtend op het gezag en op de economische en sociale structuren. Onder regie van de regisseur ondermijning en met ondersteuning van de veiligheidspartners pakt de gemeente Velsen ondermijnende criminaliteit aan.

Casusaanpak ondermijning

Inwoners en professionals melden bij de gemeente via verschillende kanalen vermoedens van ondermijning. Dit kan uiteraard telefonisch of schriftelijk maar melden via Meld Misdaad Anoniem of voor raadsleden en medewerkers van de gemeente via Meld een Vermoeden behoren ook tot de mogelijkheden. Afhankelijk van de inhoud van het signaal volgt een casusaanpak vanuit de gemeente of vanuit de politie of het RIEC. De gemeente voert regie op de casusaanpak. Bij een casusaanpak werkt de gemeente samen met ketenpartners; ieder brengt zijn of haar eigen expertise mee.

Integrale drugsaanpak

De integrale drugsaanpak is een meerjarenprogramma. Dit programma richt zich op het voorkomen en bestrijden van de drugsproblematiek. Partijen uit het sociaal-, zorg-, woon- en veiligheidsdomein zijn hierbij betrokken. In 2024 wordt het programma uitgevoerd.   

Een veilig havengebied

Het havengebied van IJmuiden is een kwetsbare plaats als het gaat om ondermijnende criminaliteit. Het haventeam voert acties uit in het havengebied aan de hand van een jaarplanning. Het Haventeam bestaat uit de (landelijke eenheid) politie, Koninklijke Marechaussee, Douane, Belastingdienst, Omgevingsdienst IJmond en gemeentelijke toezichthouders. Deze acties vinden minimaal eens per maand plaats, zowel op het land als op het water. Daarnaast werkt het haventeam ook samen met de Bedrijven Investeringszone (BIZ) havengebied IJmuiden.

Wapens en jeugd

Wapenbezit onder jongeren is een landelijk probleem. Ook in Velsen zien we dit. We zetten in op het tegengaan van wapenbezit onder jongeren. Want het dragen van een wapen verhoogd de kans op het gebruik ervan. Met alle mogelijke gevolgen van dien. Bewustwording over de risico’s van wapenbezit is van groot belang. Dit doen wij in wijken waar de problematiek speelt, samen met inwoners, politie, jeugdboa’s, jongerenwerkers, straathoekwerkers en scholen. Bij incidenten kunnen bestuurlijke maatregelen ingezet worden ter voorkoming en handhaving.

Persoonsgerichte aanpak jeugd

In een persoonsgerichte aanpak jeugd stellen we met partners een integraal plan van aanpak op om te voorkomen dat jongeren afglijden in de criminaliteit. Partners van het convenant Persoonsgerichte aanpak jeugd kunnen jongeren aandragen voor een dergelijke aanpak. Dat kan de gemeente zelf zijn, politie, maatschappelijk werk of zorginstellingen. Ook kunnen jongeren hierin doorstromen vanuit een groepsgerichte aanpak van jeugdoverlast.

Mensenhandel

Sinds 2022 moet iedere gemeente een duidelijke en geborgde aanpak van mensenhandel hebben. Onder mensenhandel valt seksuele uitbuiting, criminele uitbuiting, arbeidsuitbuiting en orgaanhandel. Het uitvoeringsplan richt zich op het voorkomen, signaleren en stoppen van mensenhandel. Onderdeel daarvan is het zorgen voor passende zorg en ondersteuning aan slachtoffers.

Reguliere activiteiten

Noordzeekanaalgebied

Velsen werkt aan de veiligheid in het Noordzeekanaalgebied. Dit doet Velsen samen met de andere gemeenten die aan het Noordzeekanaal liggen (Zaanstad, Amsterdam, Haarlemmermeer, Beverwijk en Heemskerk), politie, het Havenbedrijf Amsterdam, Rijkswaterstaat, Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied en de veiligheidsregio’s Kennemerland, Zaanstreek-Waterland en Amsterdam-Amstelland.

Vanaf 2023 is er vanuit het rijk structureel geld voor de aanpak van georganiseerde drugscriminaliteit in het Noordzeekanaalgebied. Vanuit het programma Mainport Noordzeekanaalgebied werken alle partners aan plannen voor deze aanpak en voeren deze samen uit. Onderdeel van deze aanpak is het geven van voorlichting aan bedrijven en scholieren om de bewustwording te vergroten. De burgemeester van Velsen is bestuurlijk de trekker van de aanpak en neemt ook deel aan de landelijke stuurgroep Mainports.

Inzet jeugdboa’s bij aanpak jeugdoverlast

De jeugdboa's maken verbinding met de jongeren op straat. Vanuit die verbinding treden ze waar nodig handhavend op. Omdat er sprake is van actief contact met de jongeren kan vroeg worden bijgestuurd waardoor escalatie vaker voorkomen kan worden. Op basis van signalen van de jeugdboa's is het jeugdnetwerk in staat om tot een effectievere aanpak te komen, zowel op groepsniveau als op individueel niveau. Hiermee voorkomen we dat jongeren afglijden richting de criminaliteit. Daarnaast brengen de jeugdboa’s hun werkwijze ook over aan de andere boa’s. Zij leren hun wat te doen als ze jeugd aantreffen in hun wijk en op welke wijze zij informatie over de jeugd kunnen verzamelen.

Cybercrime

Het aantal slachtoffers van cybercrime en digitale criminaliteit neemt toe.  Om de bewustwording van onze inwoners (jong en oud) en lokale ondernemers te vergroten, sluit Velsen aan bij regionale innovatie projecten. In 2024 gaat Velsen verder met de campagne Hackshield om kinderen en indirect hun ouders bewust te maken van de gevaren op het internet via een spel. Daarnaast neemt Velsen deel aan de werkgroepen “jeugd/cyber” en “Het slachtoffer spreekt” die het samenwerkingsverband Noord-Holland Samen Veilig organiseert.

Gedigitaliseerde criminaliteit

Vormen van gedigitaliseerde criminaliteit worden voornamelijk gepleegd door jongeren. Het gaat dan om criminele activiteiten zoals online oplichting en fraude waarmee een slachtoffer online geld afhandig wordt gemaakt. In 2024 blijven wij aangesloten bij de regionale werkgroep van Noord-Holland Samen Veilig rondom jeugd en gedigitaliseerde criminaliteit. Op deze manier blijven we als gemeenten en partners in de regio leren over dit onderwerp en over de aanpak daarvan.

Wet Bibob

De Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (Wet Bibob) is bedoeld om te voorkomen dat de overheid bedoeld of onbedoeld criminele activiteiten faciliteert. Daarmee is de Wet Bibob een belangrijk instrument in de aanpak van ondermijning. Er is sprake van een continue uitbreiding van de uit de Wet Bibob voortvloeiende bevoegdheden en verplichtingen voor gemeenten. Het is dan ook van belang om de kwaliteit en continuïteit van de uitvoering van het vastgestelde Bibob-beleid te waarborgen. Om dit te bereiken wordt ingezet op het uitbreiden van de kennis over toepassing van de Wet Bibob. Daarnaast vindt meer uitwisseling van informatie plaats met partners waardoor een toename van het aantal Bibob-onderzoeken wordt verwacht. Op basis van de opgedane ervaringen in 2022 en 2023 wordt in 2024 het Bibob-beleid aangepast.

Bestuurlijk toezicht prostitutie

Een regionaal prostitutie controleteam voert het bestuurlijk toezicht uit op zowel legale als illegale vormen van prostitutie. Dit is een belangrijk instrument om misstanden in de prostitutiebranche terug te dringen. De uitvoering van bestuurlijke maatregelen zoals het sluiten van een pand of het opleggen van een last onder dwangsom is lokaal belegd. Ook de ondersteuning van en nazorg aan slachtoffers van illegale prostitutie ligt bij de gemeente.

Intergemeentelijke organisatie bij crises en rampen

De intergemeentelijke crisisorganisatie is ondergebracht bij de Veiligheidsregio Kennemerland (VRK). Hierbij zijn de politie, de brandweer, de geneeskundige diensten en de deelnemende gemeenten betrokken. Dit zijn Beverwijk, Bloemendaal, Haarlem, Haarlemmermeer, Heemskerk, Heemstede, Uitgeest, Velsen en Zandvoort. Bij een grote crisis of ramp is de VRK verantwoordelijk voor taken zoals publieke zorg, informeren van verwanten, crisiscommunicatie en nazorg. De VRK bereidt zich voortdurende voor op mogelijke crises en rampen. Ook werven zij crisisfunctionarissen en leiden zij deze op.

Lokale crisisorganisatie

Er is een groep medewerkers die piket loopt  voor de lokale crisisorganisatie. Interne intervisiemomenten zorgen ervoor dat de piketmedewerkers van elkaar leren en zichzelf blijven ontwikkelen. Daarnaast zorgen trainingen ervoor dat piketmedewerkers de juiste kennis en vaardigheden hebben.

Handhaving openbare orde

De burgemeester is verantwoordelijk voor de handhaving van de openbare orde. Het liefst voorkomt hij verstoring van de openbare orde. Als dat toch gebeurt, of dreigt te gebeuren kan de burgemeester maatregelen nemen om de orde te herstellen. Hij kan bijvoorbeeld een woning of een ander gebouw sluiten of iemand verplichten ergens weg te gaan. Ook heeft de burgemeester ter handhaving van de openbare orde en het waarborgen van de veiligheid en gezondheid bevoegdheden bij demonstraties. Hij kan hiertoe aanwijzingen geven aan demonstranten of een demonstratie beëindigen. De politie staat bij het handhaven van de openbare orde onder gezag van de burgemeester.

Bestuurlijke drugsaanpak

Wanneer de politie in een pand een hennepkwekerij, een drugslaboratorium of een handelshoeveelheid drugs vindt, kan de burgemeester dat pand sluiten. Het doel is het pand uit het drugscircuit te verwijderen, de loop uit het drugspand te halen en de bekendheid als verkooppunt te verminderen. De politie vindt regelmatig drugspanden in Velsen.

Inzet handhavers openbare ruimte

De boa’s richten zich op het vergroten van de leefbaarheid en veiligheid. Onderwerpen variëren van afval en verkeer tot jeugdoverlast en ondermijning. Het team werkt wijkgericht en staat in verbinding met bewoners, ondernemers en professionals. Hierdoor signaleren zij vraagstukken die spelen in de wijken of op de verschillende thema’s vroegtijdig en kunnen zij hierop snel inspelen. Naast de inhoudelijke werkzaamheden blijft het team investeren in kwaliteit en professionaliteit. Jaarlijks volgen de boa’s trainingen en opleidingen om de vaardigheden en bevoegdheden te behouden en uit te breiden.  

Polarisatie, extremisme en contra-terrorisme

De gemeente draagt bij aan diverse regionale activiteiten op het gebied van polarisatie, extremisme en contra-terrorisme (CTER). Daarnaast zijn we regiehouder bij lokale gevallen van radicalisering en polarisatie. Daarbij gebruiken we een persoonsgerichte aanpak die we bespreken met ketenpartners het Zorg & Veiligheidshuis.

Telstar

De voetbalvierhoek werkt samen aan een veilig verloop van de wedstrijden van het eerste elftal van Telstar. Deze vierhoek bestaat uit de burgemeester, politie, het Openbaar Ministerie en Telstar. Gezien de landelijke ontwikkelingen als het gaat om incidenten met voetbalsupporters, blijven deze partijen in 2024 de samenwerking professionaliseren. Hierbij richten wij ons voornamelijk op het verkleinen en beheersbaar houden van veiligheidsrisico’s rondom wedstrijden.

Havenveiligheid

De burgemeester van een havengemeente heeft een aantal wettelijke taken op het gebied van veiligheid in de haven. Denk aan toezicht op het naleven van de wet. En op certificering van bedrijven die internationaal scheepvaart ontvangen en afhandelen. In de Havenverordening staan de bevoegdheden en procedures uitgewerkt rondom havenveiligheid in het Noordzeekanaalgebied.

IJmuider reddingsbrigade

De IJmuider reddingsbrigade (IJRB) heeft een belangrijke rol als het gaat om de veiligheid van badgasten en watersporters op het strand. Zij krijgen sinds 2023 subsidie voor de taken die zij verrichten. De gemeente onderzoekt daarnaast samen met de IJRB de mogelijkheden om het zicht vanuit de uitkijktoren van reddingspost De Waecker te verbeteren.

Nazorg ex-gedetineerden

De terugkeer van zwaardere misdadigers in de maatschappij kan de openbare orde verstoren. De burgemeester krijgt informatie over hun aanstaande terugkeer. Nazorg van ex-gedetineerden ligt grotendeels bij externe partners zoals de reclassering. De gemeente heeft een coördinerende rol wanneer terugkeer van bijvoorbeeld zedendelinquenten en tbs’ers kan leiden tot maatschappelijke onrust. Samen de partners ontwikkelen we dan een plan om dit risico te verkleinen.

Woonoverlast

Ook in Velsen is sprake van woonoverlast. Dit kan bestaan uit geluidsoverlast van buren, vervuilde woningen en erven, overlast van huisdieren of ernstige overlast door drugshandel. Structurele overlast kan het woongenot en het gevoel van veiligheid ernstig aantasten. De aanpak van woonoverlast is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van gemeenten, woningcorporaties, politie en inwoners.

Huiselijk geweld

De burgemeester mag bij huiselijk geweld een tijdelijk huisverbod opleggen. Het tijdelijk huisverbod moet zorgen dat de situatie niet verder uit de hand loopt. Het zorgt voor een afkoelingsperiode waarin hulpverlening op gang kan komen.

Aanpak agressieve honden

Velsen heeft afspraken met de politie over de aanpak van agressieve honden. Is er sprake van een ernstig bijtincident of meerdere lichte bijtincidenten? Dan kan de gemeente eigenaren verplichten hun hond aan te lijnen of hun hond een muilkorf om te doen.

Veiligheid en vluchtelingenopvang

In Velsen worden op diverse locaties vluchtelingen opgevangen door het Centraal Orgaan Asielzoekers (COA). Om te zorgen voor een veilige opvangsituatie is de gemeente betrokken. Het gaat dan zowel om de veiligheid van de vluchtelingen op de opvanglocatie als overlast- en veiligheidsaspecten rondom de opvanglocatie.

Deze pagina is gebouwd op 02/13/2024 11:50:16 met de export van 02/13/2024 11:37:39