I. Beoordeling weerstandsvermogen
Doordat de risico’s die gemeenten lopen verschillen, is het niet mogelijk een algemene norm te stellen voor een goede relatie tussen de weerstandscapaciteit en de risico’s (het benodigd weerstandsvermogen). Het is aan de gemeenten zelf een beleidslijn te formuleren over de weerstandscapaciteit die de organisatie noodzakelijk acht in relatie tot de risico’s (Circulaire BBV).
Weerstandsvermogen
Het benodigde weerstandsvermogen dat uit de risico-inventarisatie voortvloeit, wordt afgezet tegen de beschikbare weerstandscapaciteit en uitgedrukt in een ratio.
Ratio weerstandsvermogen = beschikbare weerstandscapaciteit/gekwantificeerde risico's.
De ratio wordt beoordeeld door gebruik te maken van onderstaande waarderingstabel. Deze waardering is tot stand gekomen in samenwerking tussen het Nederlands Adviesbureau voor Risicomanagement (NAR) en de Universiteit Twente.
Tabel: Waarderingstabel
Waarderingscijfer | Ratio | Betekenis |
---|---|---|
A | >2 | Uitstekend |
B | 1,4 - 2 | Ruim voldoende |
C | 1 - 1,4 | Voldoende |
D | 0,8 - 1 | Matig |
E | 0,6 - 0,8 | Onvoldoende |
F | <0,6 | Ruim onvoldoende |
In de Begroting 2024 komt het berekende ratio van het weerstandsvermogen uit op 1,83.
Door het kwantificeren van de risico's privacy wetgeving en cybercriminaliteit en door het risico complexe casuïstiek jeugdhulp toe te voegen nemen de risico's toe. Daarentegen is door het positieve jaarrekeningresultaat 2022 de Algemene reserve ook toegenomen. Hierdoor neemt de ratio van het weerstandsvermogen in de Begroting 2024 ten opzichte van de Begroting 2023 toe naar 1,83.
Tabel: Weerstandsvermogen waarderingscijfer
Weerstandsvermogen | Jaarstukken | Begroting 2023 | Begroting | ||
---|---|---|---|---|---|
2022 | 2024 | ||||
Totaal weersstandscapaciteit | 30,3 | 15,6 | 25,5 | ||
Totaal risico's | 10,7 | 11,0 | 14,0 | ||
Ratio van het weerstandsvermogen | 2,84 | 1,42 | 1,83 |